آندوسکوپی سینوس در مشهد

سینوزیت های مزمن ، دارای مشخصه عفونت و التهاب دراز مدت آستر بینی و سینوس ها می باشند. بیماران دارای سینوزیت مزمن ، انواع علائم از قبیل فشار صورت، گرفتگی بینی، ترشحات بینی بی رنگ و تراوش پشت بینی را تجربه می کنند. تشخیص سینوزیت باید بعد از ارزیابی دقیق توسط پزشک شما انجام شود. در اکثر بیماران دارای سینوزیت، عفونت ها را می توان به شکل موفقیت آمیزی با دارو درمان کرد. در درصد کمی از بیماران عفونت ها حتی بعد از دوره های طولانی مصرف دارو بازگشت داشته و ادامه می یابند. چنین بیمارانی اغلب از جراحی آندوسکوپی سینوس بهره می برند. بعد از بررسی تاریخچه پزشکی و مطالعات اشعه X ، دکتر محمد علی زرین قلم ، متخصص گوش و حلق و بینی مشهد ، می تواند تعیین کند که آیا شما داوطلب جراحی هستید یا خیر.

آندوسکوپی سینوس در مشهد - دکتر زرین قلم

جراحی آندوسکوپی سینوس چیست ؟

جراحی آندوسکوپی سینوس برای بازکردن مسیرهای تخلیه سینوس ها جهت بازیابی عملکرد و سلامت آن ها طراحی شده است. در سینوزیت های مزمن، سینوس ها به دلیل التهاب مسیرهای تخلیه باریک، قادر به تخلیه شدن به اندازه کافی نمی باشند. در نتیجه ترشحات بینی در سینوس ها به دام افتاده و به صورت مزمن عفونی می شوند. هدف جراحی، برداشتن استخوان نازک و ظریف و غشای مخاطی است که مسیرهای تخلیه سینوس ها را مسدود کرده است. عبارت آندوسکوپی به استفاده از تلسکوپ های فیبروپتیک کوچکی اطلاق می شود که امکان انجام جراحی از طریق سوراخ های بینی را بدون نیاز به برش دادن پوست فراهم می کند. جراحی آندوسکوپیک سینوس عمدتاً بر یک مبنای سرپاییی انجام می شود.

اهداف روند جراحی آنـدوسکوپییک سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس برای بهبود تخلیه سینوس ها و بهبود جریان هوا از طریق بینی طراحی شده است. اهداف جراحی آندوسکوپی عبارتند از:

• کاهش تعداد دفعات و شدت عفونت های سینوسی
  • بهبود علائم مرتبط با سینوزیت
  • بهبود جریان هوا از طریق بینی
  • بهبود حس بویایی بیمار

انتظارات قبل از جراحی آندوسکوپی سینوس چیست ؟

در مرحله آماده شدن برای جراحی ، جراح بینی مشهد داروهای قبل از جراحی را برای بهینه ساختن موقعیت سینوس ها برای جراحی تجویز می کند؛ داروها شامل آنتی بیوتیک ها و استروئیدهای خوراکی می باشد. لطفاً همه داروهای پیش از جراحی را در روز مناسب مصرف کرده و دستورات پزشک را با دقت اجرا کنید. همچنین از مصرف داروها و موادی از قبیل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و دیگر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی، ویتامین E، سیر و جنسینگ برای حداقل 14 روز قبل از جراحی خودداری کنید. این داروها و مواد می تواند باعث رقیق شدن خون و افزایش خونریزی شود. مصرف تیلنول، بی خطر بوده و می توان آن را تا روز جراحی نیز مصرف نمود.پ اگر سیگاری هستید، حداقل 3 هفته قبل از جراحی و 4 هفته بعد از جراحی آن را ترک کنید.

آندوسکوپی سینوس - دکتر زرین قلم

در طول جراحی چه اتفاقی می افتد ؟

در بیشتر موارد، از بیهوشی عمومی برای جراحی استفاده می شود. پس از جراحی حدود 1 ساعت را در اتاق ریکاوری سپری خواهید کرد. بیشتر بیماران در روز جراحی، می توانند به منزل بازگردند. معمولاً بینی پانسمان نمی شود.

بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس

1. خونریزی ملایم به مدت 1 تا 2 روز بعد از جراحی طبیعی بوده و حس خستگی عمومی به مدت 1 تا 2 هفته بعد از جراحی مورد انتظار می باشد.
  2. درد به خوبی توسط داروهای نارکوتیک یا غیر نارکوتیک قابل کنترل است.
  3. برنامه ویزیت شما معمولاً شامل 3 ویزیت در 6 هفته اول می باشد. پس از آن، ویزیت ها در فواصل چندماهه بر حسب چگونگی بهبود سینوس ها انجام می شود.

آیا جراحی آندوسکوپی سینوس دردناک است ؟

بیمار اندکی فشار بینی و سینوسی و درد را در چند روز اول بعد از جراحی تجربه می کند. گاهی این حس شبیه به حس عفونت سینوس یا یک درد مبهم در سینوس ها می باشد. اغلب تیلنول قوی برای تسکین درد پس از جراحی تجویز می شود.

میزان موفقیت جراحی آندوسکوپی سینوس چقدر است ؟

در واقع جراحی آندوسکوپییک سینوس که رایج ترین نوع جراحی سینوس در دنیای امروز می باشد، 85 تا 90 درصد موثر و نتیجه بخش است. در طول جراحی آندوسکوپی سینوس ، جراح مستقیماً داخل بینی و سینوس های شما را از طریق لوله نازکی به نام آندوسکوپ نگاه می کند.

ریکاوری

امروزه دوره ریکاوری میانگین برای اکثریت جراحی های سینوسی انجام شده، در دامنه ای از چند روز تا دو هفته می باشد. باید خاطر نشان کنیم که ریکاوری، یک فرایند تدریجی می باشد. برای مثال شما می توانید ظرف یک هفته بعد از جراحی، ورزش را شروع کنید.

خطرات جراحی آندوسکوپی سینوس

• خونریزی : هرچند خطر خونریزی با این نوع جراحی سینوس کاهش یافته است. ولی در صورت خونریزی شدید، روند باید متوقف شده و بینی پانسمان شود.
  • انتقال خون : در موارد نادر در صورت وجود خطر واکنش معکوس یا انتقال عفونت انتقال خون الزامی است
  • نشت مایع نخاعی : در تمام جراحی های سینوس اتموئید، احتمال بسیار ضعیف نشت مایع نخاعی وجود دارد. با این حال از آنجایی که اندوسکوپ، امکان دیدن بهتر ناحیه درمان را فراهم می کند، خطر این مشکلات به صورت بالقوه کاهش می یابد. در صورت وقوع نادر این مشکل، مسیر بالقوه ای برای عفونت ایجاد می شود که می تواند منجر به مننژیت شود
  • مشکلات بینایی : اگرچه بسیار نادر است، ولی گاهی گزارشاتی در خصوص کاهش بینایی، دید دوتایی موقتی یا دائم بعد از درمان سینوس گزارش می شود.
  • کاهش حس بویایی : از دست رفتن یا کاهش یافتن حس بویایی می تواند بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس اتفاق بیافتد. در برخی بیماران این حس قبل از جراحی کاهش می یابد و معمولاً با مداخلات جراحی بهبود پیدا می کند.

چه چیزی باعث مشکلات تنفسی می شود ؟

مشکلات تنفسی به دلایل مختلفی از قبیل سرماخوردگی و سینوزیت های حاد گهگاهی به وجود می آیند. برخی مشکلات تنفسی، از قبیل آسم، سینوزیت مزمن و آلرژی ها، مزمن یا دراز مدت می باشند. این مشکلات تنفسی می تواند باعث بروز علائمی از قبیل گرفتگی بینی، آبریزش بینی، اشک آلود شدن یا خارش چشم ها، گرفتگی قفسه سینه، سرفه و خس خس سینه شود. به علاوه وقتی بیمار خواب است، قادر به نفس کشیدن از راه بینی نبوده و در نتیجه خرخر می کند.

چه تست هایی برای تشخیص مشکلات تنفسی استفاده می شود ؟

بهترین جراح بینی مشهد ، بر روی بیمار آزمایش فیزیکی را انجام می دهد و سوالاتی را درباره تاریخچه سلامت پرسیده و تست های مختلفی از قبیل تست عملکرد ریه یا تست اشعه X برای مشاهده ساختار داخل قفسه سینه را انجام می دهد. گاهی تست سی تی اسکن به منظور کنترل مشکلات ریه انجام می شود. اگر از سینوزیت مزمن رنج می برید، پزشک ، اسکن سی تی را برای ارزیابی سینوس ها انجام می دهد. پس از تشخیص مشکل، درمانی موثر به نام جراحی آندوسکوپی سینوس ، برای کمک به حل مشکل تنفسی توسط متخصص گوش و حلق و بینی تجویز می شود.

جراحی آندوسکوپی سینوس ، یک روند جراحی استفاده شده برای برداشتن انسداد در سینوس ها می باشد. این انسدادها می تواند باعث سینوزیت شود که درآن، غشای مخاطی سینوس متورم و مسدود شده، باعث درد، ترشح و دشواری تنفس می شود. هدف از جراحی برداشتن بادقت استخوان ظریف و نازک و غشاهای مخاطی می باشد که مسیرهای تخلیه سینوس ها را مسدود می نمایند. جراحی آندوسکوپیک سینوس برای تسکین علائم، درمان سپتوم کج و پولیپ های بینی نیز انجام می شود.

جراحی آندوسکوپی سینوس چگونه انجام می شود ؟

جراح معمولاً تحت بیهوشی عمومی، از یک آندوسکوپ، یک میله دوربین دار با یک منبع نور، برای مشاهده و بزرگنمایی بافت های سینوسی استفاده می کند. ابزار تخصصی برای برداشتن موثر و بی خطر علل انسداد سینوس از قبیل انسدادهای طبیعی، پولیپ ها و بافت های اسکار استفاده می شود. همچنین برای صاف کردن سپتوم و کاهش اندازه مخروط ها نیز ابزار تخصصی مورد نیاز می باشد. در آندوسکوپی سینوس، پوست برش داده نمی شوند و کل روند از طریق سوراخ های بینی انجام می شود.

سینوزیت مزمن چیست ؟

عفونت هایی که علی رغم انجام درمان دارویی، بیش از 3 هفته طول بکشند، سینوزیت مزمن نامیده می شوند.

چه چیزی باعث سینوزیت مزمن می شود ؟

سینوزیت مزمن در شیوه تخلیه نرمال مخاط اختلال ایجاد کرده و باعث گرفتگی بینی می شود. تنفس از راه بینی دشوار شده و ناحیه اطراف چشم ها متورم و حساس می شود. سینوزیت مزمن در پی انسداد مجاری هوا در اثر آسم یا آلرژی، عفونت، قارچ، سپتوم کج، پولیپ یا ضعف سیستم بوجود می آید.

سپتوم کج

آندوسکوپی سینوسی می تواند سپتوم کج را نیز درمان کند. سپتوم بینی خط تقسیم کننده غضروف بین دو سوراخ بینی بوده و به ندرت صاف می باشد.

علائم سپتوم کج

رایج ترین علائم سپتوم کج، انسداد مجاری بینی در زمان نفس کشیدن و دشواری تنفس در شب و خرخر کردن می باشد. خونریزی های مزمن و عفونت های سینوسی مزمن نیز از دیگر علائم آن به شمار می آیند.

هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس در مشهد چقدر است ؟

هزینه ها بر حسب جراح انجام دهنده روند و خود روند، متفاوت می باشد. بهتر است برای مرور گزینه های جراحی و غیر جراحی جهت غلبه بر مشکلات سینوسی با دکتر گوش و حلق و بینی مشهد ، قرار ملاقاتی را هماهنگ کنید.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی