العربیة

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

جراحی بینی شکسته در مشهد

 شکستگی بینی به دلیل برجسته بودن این عضو ( این ویژگی بینی ، آن را بیشتر از سایر اجزا در معرض ضربه قرار می دهد) متداول ترین شکستگی استخوانی صورت می باشد. دکتر محمد علی زرین قلم ، جراح بینی خوب در مشهد به منظور تشخیص شکستگی بینی به آرامی بر روی بخش بیرونی بینی و مناطق اطراف آن فشار وارد می کند. او به داخل مجاری بینی شما نگاه می اندازد تا گرفتگی و علائم دیگر بینی شکسته را در آن کنترل کند. برای اینکه شما در طول آزمایش احساس راحتی بیشتری داشته باشید ، پزشک گاهی از بی حسی ، اسپری بینی یا تزریق موضعی استفاده می کند . اشعه ایکس یا دیگر مطالعات تصویربرداری معمولاً الزامی نمی باشد. با این وجود ، وقتی شدت آسیب دیدگی به اندازه ای باشد که انجام آزمایش کامل فیزیکی غیر ممکن گردد ، یا پزشک به وجود برخی آسیب های دیگر مشکوک باشد، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) توصیه می شود. همیشه بای درمان دماغ شکسته فوراً جراحی بینی در مشهد انجام نمی شود ؛ بلکه ابتدا یکسری درمان های محافظه کارانه انجام شده سپس در صورت عدم رفع مشکل به طور کامل ، جراحی بینی شکسته در مشهد انجام می شود.

جراحی بینی شکسته در مشهد - دکتر زرین قلم

چگونه می توان فهمید که بینی شکسته است ؟

نشانه های یک بینی شکسته جهت انجام جراحی بینی شکسته با دکتر زرین قلم در مشهد ، عبارتند از :

  • درد در بینی و نواحی اطراف آن
  • خم شدن یا کج شدن بینی
  • خونریزی از داخل بینی
  • شنیده شدن صدایی شبیه مالش یا سایش در زمان حرکت دادن بینی
  • متورم شدن بینی یا ناحیه اطراف آن که می تواند باعث خمیده و کج به نظر رسیدن بینی شود حتی اگر نشکسته باشد.
  • بینی گرفته که قابل تمیز کردن نباشد که این به معنی مسدود شدن مجاری بینی می باشد.
  • کبودی در اطراف بینی و چشم که معمولاً طی دو تا سه روز ناپدید می شود.

چه عواملی در شکستگی بینی موثر هستند ؟

از موثر ترین عوامل در شکستگی می توان به ضربه ای شدید و ناگهانی به بینی اشاره کرد که موجب جراحی بینی شکسته می شوند. علاوه بر آن برخورد با دیوار و یا یک جسم سخت ، به هنگام ورزش های برخوردی و تماسی ، تصادف با دوچرخه ، موتور و غیره می تواند در وارد شدن آسیب و شکسته شدن بینی افراد نقش موثری داشته باشد.

در چه مواردی مراجعه به جراح بینی برای درمان شکستگی ضروری است ؟

  • بروز مشکلات بینایی در افراد
  • تغییر شکل ظاهری بینی و ایجاد انحراف
  • در صورت خون دماغ شدن بیمار به صورت مکرر
  • در صورت بروز مشکلات تنفسی و عدم تنفس آسان
  • در صورت وجود درد و تورم بعد از گذشت 3 روز
  • در صورت احساس سردرد های شدید بدون بهبودی

درمان شکستگی بینی با جراحی در مشهد

اگر شکستگی جرئی بوده و باعث کج شدن بینی یا بدشکل شدن آن نشده باشد، شما به انجام درمان پزشکی نیاز ندارید. پزشک، معیارهای خود مراقبتی ساده از قبیل استفاده از یخ بر روی ناحیه و استفاده از داروهای بدون نسخه را توصیه می کند.

ترمیم جابجا شدگی و شکستگی ها

پزشک می تواند در روند جراحی ، بینی شکسته را با استفاده از عمل بینی باز یا بسته ترمیم کند.

شکستگی بینی چه عوارضی را با خود به همراه دارد ؟

  • انحراف بینی : با برخورد محکم بینی افراد به یک جسم سخت ، مانند دیوار می تواند سبب انحراف بینی و باریک شدن یکی از مجراهای بینی شود. این عارضه به وجود آمده گاهی اوقات با مصرف دارو کنترل و درمان می شود ، اما در برخی موارد به عمل بینی شکسته نیاز دارد.
  • هماتوم سپتوم بینی : بر اثر شکستگی ، خون در تیغه بینی افراد جمع می شود. رفع این خون مردگی ( هماتوم سپتوم ) یکی از خطرناک ترین عوارض شکستگی بوده که سبب آسیب به غضروف بینی خواهد شد.
  • شکستگی غضروف بینی : با برخورد شدید ضربات پی در پی ، شکستگی غضروف بینی رخ خواهد داد ، که طی جراحی بینی شکسته ، غضروف و استخوان درمان خواهد شد.

جراحی بینی شکسته - دکتر زرین قلم

ترمیم بسته بینی شکسته

اگر شکستگی باعث جابجا شدن استخوان ها و غضروف بینی شده باشد، جراح بینی مشهد به صورت بسته یا کلوز آن ها را ترمیم می کند. این کار باید ظرف 14 روز از زمان وقوع شکستگی و ترجیحاً سریع تر، انجام شود.

در طول روند ، جراح بینی اقدامات زیر را انجام می دهد :

  • برای کاهش درد در هنگام آزمایش بینی ، دارو تزریق کرده یا از اسپری بینی استفاده می کند.
  • از اسپکولوم برای باز کردن سوراخ بینی استفاده می نماید.
  • از ابزار ویژه برای ترمیم استخوان های شکسته و غضروف استفاده می کند.

پزشک با استفاده از مش در داخل بینی و پوشش بر روی آن ، بینی را پانسمان می کند. پانسمان بعد از جراحی بینی شکسته معمولاً باید تا ۳ روز بماند. در این مدت ، آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت توسط باکتری هایی که اغلب در بینی ساکن می شوند، تجویز می گردد.

جراحی باز بینی شکسته چگونه انجام می شود ؟

شکستگی های شدید و چندگانه یا شکستگی هایی که در طول 14 روز بعد از شکستگی درمان نشده اند، کاندیدای ترمیم بسته نمی باشند. در این موارد، جراحی برای ترمیم استخوان ها و شکل دادن مجدد به بینی، الزامی می باشد. اگر شکستگی به تیغه بینی آسیب زده باشد و باعث گرفتگی یا دشوار شدن تنفس شود، جراحی بازسازی توصیه می شود. جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می گیرد اما جراحی باز در اطاق عمل و تحت بی هوشی می باشد.

زمان مناسب برای درمان شکستگی بینی

شکستگی های بینی معمولاً به دلیل تورم ناشی از آسیب دیدگی ، در روز حادثه انجام نمی شود. پس از گذر چند روز و کاهش تورم ، درمان شکستگی بینی که جراحی شکستگی بینی بسته نامیده می شود ، قابل اجرا می باشد. جراحی بینی شکسته بینی باید ظرف 10 تا 14 روز از زمان آسیب دیدن بینی انجام شود. تا امکان دستکاری و ایجاد تغییرات لازم در استخوان ها وجود داشته باشد. در افرادی که بلافاصله بعد از شکستگی استخوان بینی درمان را پیگیری نمی کنند ، رینوپلاستی برای ترمیم به یک شیوه به تاخیر افتاده ، حداقل 6 ماه بعد از آسیب دیدگی ، گزینه درمان خواهد بود.

چگونه از شکستگی بینی پیشگیری کنیم ؟

  • برای جلوگیری از زمین خوردن بهتر است کفش مناسب بپوشید.
  • در مواقع استفاده از موتور، دوچرخه و غیره از کلاه ایمنی استفاده کنید.
  • در انجام ورزش های برخوردی و تماسی از محافظ برای جلوگیری از وارد شدن آسیب استفاده کنید.

چه کسانی داوطلب ایده آل جراحی بینی شکسته هستند ؟

شکستگی بینی به تنهایی به عنوان شاخص درمان شکستگی های بینی کفایت نمی کند. بهترین کاندیدای جراحی بینی شکسته در مشهد افرادی با شرایط زیر می باشند:

  • انسداد بینی در اثر آسیب دیدگی منجر به شکستگی بینی
  • تغییر زیبایی بینی در اثر آسیب منجر به شکستگی بینی
  • هر دو این معیارها باید قبل از تصمیم به درمان شکستگی بینی با جراحی محقق شده باشد.

جراحی پلاستیک بینی چگونه انجام می شود ؟

جراحی شکستگی بینی کاهشی بسته برای شکستگی های استخوان بینی حاد با پیامدهای فانکشنال و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع جراحی هیچ برشی در پوست ایجاد نمی شود. به جای آن، ابزار جراحی بعد از دستیابی به رفع گرفتگی مطلوب، در سوراخ بینی وارد می شود.

دکتر زرین قلم ، بهترین جراح بینی مشهد با استفاده از این ابزار استخوان های بینی و ساختارهای اطراف آن را با هدف بازیابی موقعیت نرمال استخوان های بینی شکسته شده دستکاری می کند.

آیا شما به جراحی بینی شکسته نیاز دارید ؟

شکستگی بینی ساختار درونی و بیرونی بینی را تغییر می دهد. بیشتر اوقات، شکستگی بینی بهبود می یابد ولی موقعیت قرار گرفتن استخوان نامطلوب است. گاهی سپتوم و دیگر مولفه های داخلی آسیب دیده و اختلالاتی را در تنفس ایجاد می کنند. همچنین برخی اوقات بینی به شکل کج بهبود یافته و تغییراتی را در شکل ظاهری این اندام ایجاد می نماید. رینوپلاستی شکل و عملکرد بینی را حتی در بینی های شکسته ای که قبلاً بهبود یافته اند، بازیابی می نماید.

چگونه برای عمل بینی شکسته شویم ؟

وقتی جراحی بینی شکسته کاهشی بسته برای درمان شکستگی استخوان های بینی توصیه شد ، چندین اقدام برای آماده شدن جهت اجرای روند الزامی می باشد. این اقدامات عبارتند از :

  • اجتناب از مصرف برخی داروها و مکمل های خاص از قبیل ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپرین، وارفارین و ویتامین E که باعث رقیق شدن خون می شود.
  • تهبه داروهای تجویز شده توسط دکتر خوب بینی در مشهد جهت مصرف قبل و بعد از جراحی شکستگی بینی از قبیل آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن
  • شناسایی یک مکان مناسب در منزل و درخواست کمک از یکی از نزدیکان در طول جراحی
  • خودداری از خوردن و نوشیدن بعد از نیمه شب روز قبل از جراحی

روند جراحی بینی شکسته چگونه است؟

جراحی شکستگی بینی بر حسب پیچیدگی جراحی و تاریخچه پزشکی فرد، تحت بی حسی درون وریدی یا بیهوشی عمومی انجام می شود. قبل از جراحی آنتی بیوتیک به صورت خوراکی یا تزریقی جهت کمک به کاهش خطر عفونت مورد استفاده قرار می گیرد. سپس جراحی آغاز شده و بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد.

ریکاوری بعد از جراحی بینی شکسته

بعد از تکمیل عمل بینی شکسته ، بخش بیرونی این اندام گچ گرفته می شود. این گچ یک هفته بعد از جراحی در مطب بهترین دکتر بینی مشهد برداشته می شود. به منظور کمک به پایدار سازی ساختارهای بینی، پکینگ در داخل آن استفاده می شود. کبودی و تورم بعد از جراحی شکستگی بینی رایج بوده و بعد از 1 تا 2 هفته فروکش می کند. در هفته اول بعد از جراحی، اقدامات زیر جهت پیشگیری از خونریزی بینی لازم الاجرا می باشد:

  • بالا نگه داشتن سر، تحت زاویه حداقل 30 درجه
  • عطسه کردن با دهان باز
  • اجتناب از فین کردن
  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین

شکستگی در چه بخش های از بینی اتفاق می افتد ؟

می توانیم بگویم عموما استخوان و غضروف بینی مناطقی هستند که شکستی در آن ها رخ می دهد. باید توجه کرد که شکستگی دماغ مسئله ای بسیار ساده و غیر حیاتی نیست که بتوان از درمان آن صرف نظر کرد یا درمان آن را به تاخیر انداخت ؛ چرا که این عارضه می تواند موجب به وجود آمدن لخته های خونی در تیغه بینی شود و به دنبال آن زمینه ای برای پدید آمدن اختلال تنفسی گردد. در نتیجه بهتر است که در اولین فرصت بعد از اتفاق رخ داده به بهترین پزشک بینی مشهد مراجعه کرد و جراحی بینی شکسته را انجام داد. از دیگر عوارض این عارضه می توان به تغییر فرم در ظاهر بینی اشاره نمود که ناشی از وارد شدن ضربه شدید به تیغه بینی به وجود آمده است.

انواع شکستگی بینی

شکستگی بینی را می توان به دو دسته کناری و روبرویی تقسیم کرد که در ادامه به توضیح مختصر و مفید آن ها پرداخته ایم:

  • شکستگی از کنار : این نوع شکستگی شایع ترین نوع می باشد و به دلیل اصابت ضربه به بخش کناری بینی پدید می آید و پس از آن یک طرف از بینی دچار فرورفتگی شده و طرف دیگر کمی برامده و متورم می شود.
  • شکستگی از روبرو : در این نوع شکستگی، آسیب به قسمت بالایی دماغ و صورت وارد می شود. در این نوع شکستگی به وجود آمدن مشکلاتی مانند بد فرم شدن شکل بینی و ایجاد فرو رفتگی در قسمت ستونچه یا پل بینی به حداقل می رسد.

شکستگی بینی در کودکان

اصابت ضربه به دماغ کودکان نیز می تواند موجب بروز شکستگی استخوان بینی شود. اما متاسفانه بنا بر دلایل متفاوت این امکان وجود دارد که برخی از والدین آن را جدی نگیرند و در پیگیری آن غفلت نمایند. از دلایلی که ممکن است باعث شود تا والدین نسبت به درمان اقدام نکنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کوچک بودن استخوان ها و عدم تشخیص شکستگی
  2. همکاری نکردن کودک در زمان معاینه
  3. داشتن درد و تورم شدید

در چنین مواردی بالا بودن تجربه ، مهارت و تبحر پزشک کمک بسیار زیادی به تشخیص و درمان این مشکل می کند. از همین رو توصیه می شود جهت انجام جراحی بینی شکسته حتما به دکتر متبحر و با تجربه مراجعه نمایید.

بهترین زمان برای مراجعه به پزشک

چنانچه بینی عادی به نظر برسد و تنفس فرد با هیچ نوع مشکلی رو به رو نباشد نیازی به مراجعه به بهترین جراح برای درمان شکستگی بینی در مشهد نیست. اما اگر فرد هوشیاری خود را از دست داد ، جراحت شدید دیگر ایجاد شده ، حالت ذهنی فرد تغییر نموده و خونریزی با هیچ یک از روش های مراقبتی متوقف نمی شود. باید سریعا با اورژانس تماس حاصل فرمایید. بهتر است در این زمان از تکان دادن فرد اجتناب کنید. به وجود آمدن هماتوم یا لخته های خون در تیغه بینی یک مورد اورژانسی و بسیار حسس بوده که می تواند موجب ایجاد عفونت و آسیب به غضروف بینی شود.

آیا بعد از عمل بینی شکسته بینی به حالت اول و طبیعی خود باز می گردد ؟

بینی شکسته بعد از معالجه و درمان ؛ به طور معمول بدون داشتن هیچ عارضه ای بهبود پیدا می کند و مجدداً شکل و حالت طبیعی خود را به دست می آورد. چنانچه بعد از جراحی از فرم بینی خود ناراضی بودید یا در تنفس طبیعی خود با مشکل جدی رو به رو هستید می تواند نسبت به انجام جراحی ترمیمی بینی اقدام نمایید. جراحی ترمیمی بینی می تواند بهترین و موثر ترین گزینه به حساب بیاید.

آیا می توان شکستگی بینی و عمل زیبایی را با یکدیگر انجام داد ؟

توصیه می شود جراحی بینی شکسته و زیبایی به طور همزمان انجام نشود ، زیرا در جراحی زیبایی بینی ، استخوان ها تراشیده می شوند و باید این تغیرات بر روی یک استخوانی با استحکام بالا انجام شود. به همین منظور تراشیدن استخوان شکسته شده به علت خورد و تکیه تکیه شدن امکان پذیر نمی باشد.

نکته : در صورت ناچیز بودن این شکستگی می توان جراحی زیبایی را با عمل بینی شکسته به صورت هم زمان انجام داد، اما ظرافت و زیبایی چشم گیری نداشته و همچنین انحراف ، قوز بینی به طور کامل برطرف نخواهد شد.

عمل بینی شکسته جوش خورده چگونه انجام می شود ؟

ابتدا جراح با استفاده از عکس برداری های انجام شده تمامی جوانب بینی شکسته را مورد بررسی قرار می دهد. سپس فرایند عمل را به نسبت شکستگی های موجود آغاز می کند. جراحی بینی شکسته طی پروسه بیهوشی و با استفاده از یکی از روش های جراحی باز و یا بسته انجام خواهد شد. ممکن است جوش خوردگی استخوان شکسته بینی بسیار در روند درمانی مشکل ایجاد کند. در این مواقع پزشک استخوان بینی را مجدد شکسته و سپس آن را ترمیم می کند. جراح تمامی مشکلات ایجاد شده بر اثر شکستگی را رفع کرده و در صورت وجود اختلال در تنفس آن را درمان می کند.

هزینه عمل بینی شکسته در مشهد

قیمت جراحی بینی شکسته در شهر مشهد به عوامل مختلفی مانند میزان شکستگی ، نوع بینی ، میزان اصلاحات مورد نیاز و غیره بستگی دارد. در ابتدای کار جراح بینی ار مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد تا میزان شکستگی و اصلاحات مورد نیاز را مشخص نماید. میزان شکستی در تعیین هزینه تاثیر مستقیم دارد. چنانچه استخوان یا غضروف بینی دچار آسیب و شکستگی بیشتری شده باشد، انجام جراحی پیچیده تر و سخت تر خواهد بود.

زمان جراحی را طولانی تر خواهد کرد. در صورتی که بیمار همراه با این عمل درخواست انجام جراحی زیبایی بینی را داشته باشد هزینه عمل جراحی بیشتر می شود. اما در صورتی که فرد تنها درخواست انجام جراحی شکستگی بینی داشته باشد بیمه هزینه آن را پرداخت می نماید چرا که این عمل تنها با هدف درمان شکستگی انجام می شود.

دکتر محمدعلی زرین قلم

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

نظرات

1 1 رای
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 پرسش ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مهراب جمال زهی
مهراب جمال زهی
3 ماه ها گذشته

شکستگی بینی در هشت سال پیش