پولیپ بینی | درمان با جراحی یا دارو؟

پولیپ بینی ، توده های نرم ، بدون درد و غیرسرطانی هستند که در داخل بینی رشد می کنند. آن ها معمولاً جدی نمی باشند ولی در صورت درمان نشدن ، می توانند به رشد خود ادامه داده و باعث انسداد بینی شما شوند. لازم به ذکر است که دکتر محمدعلی زرین قلم ، بهترین جراح بینی مشهد از تبحر بسیار زیادی در درمان این عارضه برخوردار می باشند. روش های مختلفی برای درمان و کنترل این عارضه وجود دارد که از جمله مهم ترین آن ها به جراحی بینی در مشهد می توان اشاره نمود که بعد از انجام معاینات و بررسی های لازم روش درمانی  مناسب به بیماران ارائه می شود. در ادامه این مقاله علائم ، عوامل موثر در بروز پولیپ و فاکتورهای خطر ابتلا به این بیماری اشاره شده است.

پولیپ بینی - دکتر زرین قلم

علائم پولیپ بینی

• بینی مسدود شده
  • آبریزش بینی
  • نیاز مداوم به قورت دادن
  • حس بویایی یا چشایی کاهش یافته
  • خونریزی بینی
  • خرخر کردن

پولیپ بینی گاهی حس شبیه به سرماخوردگی را در شما ایجاد می کنند. ولی آثار سرماخوردگی بعد از چند روز از بین می رود ، در حالیکه پولیپ های بینی جز در صورت درمان ، هیچگاه بهبود نمی یابند. اگر این عارضه سینوس های (کیسه های هوای اطراف بینی) شما را مسدود کنند ، علائم سینوزیت را احساس خواهید کرد.

چه زمان باید توسط جراح بینی معاینه شویم ؟

• اگر نگران داشتن پولیپ بینی هستید
  • اگر در نفس کشیدن دچار مشکل می شوید.
  • اگر علائم شما بدتر شده است.
  • اگر متوجه تغییراتی در حس بویایی خود شده اید.

درمان توسط متخصص گوش و حلق و بینی چگونه انجام می شود ؟

دکتر محمد علی زرین قلم ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مشهد با نگاه کردن به داخل بینی شما ، می تواند به شما بگوید که پولیپ دارید یا خیر. اگر پولیپ بینی داشته باشید ، معمولاً قطره های بینی استروئیدی یا یک اسپری برای کوچک کردن آن ها ، برای تان تجویز می شود. گاهی قرص های استروئید برای شما تجویز می شود که دوره مصرف آن ها تا 2 هفته است. این قرص ها در صورتی تجویز می شوند که یکی از موارد زیر در شما وجود داشته باشد:

• پولیپ های شما بزرگ باشند.
  • قطره ها یا اسپری های بینی موثر واقع نشده باشند.
  • حتماً دستور پزشک را در خصوص نحوه مصرف دارو و مدت زمان مصرف آن دنبال کنید.

جراحی برای برداشتن پولیپ بینی چگونه است ؟

اگر علائم بهبود بعد از 10 هفته مشاهده نشد ، دکتر به جراحی جهت برداشتن آن ها ، اقدام می کند. بیشتر افرادی که جراحی انجام می دهند شاهد بهبود می باشند ولی رشد مجدد پولیپ و بازگشت آن نیز معمولاً ظرف چند سال عمومیت دارد. در جراحی آندوسکوپی سینوس ، جراح لوله اندوسکوپ را در بینی شما وارد کرده و آن را در حفره های سینوس شما هدایت می کند. جراح از ابزار کوچک برای برداشتن پولیپ ها و دیگر موادی که جریان مایعات از سینوس ها را مسدود کرده اند ، استفاده می کند. همچنین جراح ، سوراخ های سینوس به مجاری بینی شما را نیز گشاد می کند. جراحی اندوسکوپ معمولاً بعنوان یک روند سرپایی انجام می شود. بعد از جراحی ، معمولاً از اسپری کوتیکواستروئید برای کمک به جلوگیری از عود مجدد این بیماری استفاده می شود. پزشک استفاده از آب نمک را برای تمیز کردن، جهت سرعت بخشیدن به بهبود بعد از جراحی توصیه می کند. استفاده از اسپری بینی استروئید بعد از جراحی ، جهت توقف بازگشت سریع آن ها الزامی می باشد. دکتر داروساز نیز می تواند به افراد دارای پولیپ بینی کمک کند.

درمان پولیپ بینی در مشهد - دکتر زرین قلم

گاهی پزشک داروساز می تواند موارد زیر را توصیه کند :

• اسپری های بینی استروئیدی که بدون نسخه قابل خریداری می باشد.
  • شستشو با محلول آب نمک برای کمک به رفع انسداد بینی

علل پولیپ های بینی چیست ؟

هنوز معلوم نیست که چه چیزی باعث ایجاد پولیپ می شود. برخی موارد خاص که می تواند خطر پولیپ بینی را افزایش دهد شامل موارد زیر می باشد:

1. آسم
  2. واکنش نامطلوب به مصرف آسپرین
  3. پولیپ های بینی در کودکان که به ندرت اتفاق می افتد.

فاکتورهای خطر

هر موقعیتی از قبیل عفونت یا آلرژی که حساسیت و تورم دراز مدت (التهاب) در مجاری بینی یا سینوس های شما را آغاز نماید ، می تواند باعث افزایش خطر رشد پاین عارضه شود. موقعیت های مرتبط با پوليپ های بینی شامل موارد زیر می باشد:

• آسم ، بیماری که باعث تورم (التهاب) و تنگ شدن مجاری هوا می شود.
  • حساسیت به آسپرین
  • سینوزیت های قارچی آلرژیک که یک آلرژی به قارچ انتقال یافته از هوا می باشد.
  • فیبروز کیستیک یک ناهنجاری ژنتیکی که باعث ضخیم شدن ناهنجار و ایجاد مایعات چسبناک در بدن ، از قبیل مخاط غلیظ از بینی و آستر سینوس می شود.
  • سندروم چرگ اشتراوس یک بیماری نادر که باعث التهاب در رگ های خونی می شود.
  • کمبود ویتامین D زمانی اتفاق می افتد که بدن ، ویتامین D کافی نداشته باشد.
  • تاریخچه خانوادگی شما نیز می تواند ایفای نقش کند. برخی شواهد نشان می دهد که تغییرات ژنتیکی خاص مرتبط با عملکرد سیستم ایمنی ، شما را در برابر رشد پولیپ های بینی مستعد می نماید.

تشخیص پولیپ بینی در مشهد با دکتر زرین قلم

یک متخصص حلق و گوش و بینی یا یک آلرژیست، می تواند پولیپ بینی شما را تشخیص دهد. پزشک شما از آندوسکوپی بینی برای مشاهده داخل بینی تان استفاده می کند. دستگاه آندوسکوپی ، یک لوله نازک با یک لنز یا دوربین کوچک مجهز به منبع نور برای بزرگ نمایی می باشد که پزشک را قادر می سازد تا آزمایشات دقیق را بر روی داخل بینی و سینوس های شما انجام دهد. در برخی موارد برای تشخیص این بیماری باید سی تی اسکن بر روی شما انجام شود. در مرکز تخصصی آلرژی و سینوس، دکتر از یک اسکن CBCT برای گرفتن تصاویر سه بعدی از سینوس ها استفاده می کند. این اسکن به پزشک اجازه می دهد تا به اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص مشکلات سینوسی دسترسی داشته باشد. این تکنیک همچنین به تعیین نیاز شما به جراحی برای برداشتن پولیپ ها نیز کمک می کند.

آیا پولیپ های بینی باعث خرخر می شوند ؟

از آنجایی که بیماران دارای پولیپ بینی ، نمی توانند از طریق مجاری بینی خود تنفس کنند ، باید در حین خواب از راه دهان نفس بکشند. همین امر باعث می شود که این افراد در هنگام خواب ، خرخر کنند. این بیماری گاهی باعث خرخر با صدای بلند و بروز آپنه خواب انسدادی می شود. آپنه خواب انسدادی یک مشکل جدی است که در آن تنفس در حین خواب متوقف می شود. اگر می خواهید خرخر خود را درمان کنید ، باید به دکتر متخصص مراجعه کرده و در خصوص درمان پولیپ و مشکلات مرتبط با آن از قبیل آپنه خواب یا خرخر کردن ، مشورت کنید.

جراحی پولیپ بینی در مشهد چه زمان امری الزامی محسوب می شود ؟

زمانی که این عارضه در بیمار تشخیص داده شد ، پزشک یک دوره درمان را توصیه می کند. معمولاً داروهای استروئیدی به امید درماناین عارضه از طریق کوچک کردن آنها و بازیابی عملکرد نرمال بینی ، تجویز می شود. اگر این درمان نتواند تاثیر مطلوبی را بر جای گذارد ، یا اگر پولیپ ها تا حد زیادی بزرگ شده باشند ، در این شرایط جراحی سینوس ، امری الزامی محسوب خواهد شد. در این حالت ، دکتر شما را به جراح بینی مشهد معرفی می کند و پولیپ دماغ شما به این ترتیب تحت درمان قرار می گیرد.

سوالات متداول در مورد پولیپ بینی

آیا پولیپ های بینی سرطانی هستند ؟

بیشتر پولیپ های بینی خوش خیم ( غیر سرطانی ) هستند و باعث بروز نوعی التهاب مزمن در بینی می شوند. برای تعیین این موضوع که آیا پولیپ های بینی خوش خیم یا سرطانی هستند، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا پولیپ می تواند باعث بروز سردرد شود ؟

معمولاً پولیپ های بینی باعث سردرد نمی شوند ، مگر اینکه با سینوزیت در ارتباط باشند.

آیا پولیپ های بینی بعد از درمان ، دوباره باز می گردند ؟

تمایل بازگشت در پوليپ های بینی بعد از برداشته شدن آنها زیاد است. گاهی پولیپ ها بعد از چند ماه یا بعد از چند سال باز می گردند.

پولیپ های بینی چگونه شکل می گیرند ؟

التهاب مزمن باعث تشکیل مایعات در داخل غشای مخاطی می شود. این امر در شکل گیری توده های پر شده از مایعات ، دخیل می باشد. این توده ها به مرور زمان بزرگ شده و به پولیپ بینی تبدیل می شوند

چگونه می توان از ایجاد پوليپ بینی جلوگیری کرد ؟

شما می توانید با مدیریت کردن آلرژی و آسم از بروز پوليپ های بینی جلوگیری و پیشگیری کنید. همچنین اجتناب نمودن از عوامل محرک و آلرژی زا و استفاده از روش شستشوی بینی برای پاک نمودن مجاری تنفس ، می تواند در پیشگیری از بروز پوليپ های بینی موثر واقع شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به پولیپ های بینی قرار دارند ؟

افرادی که دارای آلرژی ، فیبروز های کیستی ، آسم یا مشکلات دیگری می باشند که بر روی سینوس های آن ها تاثیر می گذارد ، بیش از بقیه افراد در معرض خطر رشد پولیپ های بینی قرار دارند. شما می توانید با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی و مراجعه به مراکز ویژه درمان آلرژی و پولیپ ، از رشد آن ها پیشگیری نمایید.

پولیپ بینی ممکن است عود کند؟

در هر صورت ممکن است پولیپ بینی بعد از مدتی ظاهر شده و عود کند. در واقع اگر از درمان آلرژی برای به تعویق انداختن تشکیل پولیپ یا کاهش سرعت گسترش و رشد آن ها استفاده شود، شاهد تاثیر مثبت آن خواهید بود. با پیروی از توصیه های پزشک در مورد مراقبت های بعد از عمل می توانید خطر عود این عارضه را کاهش دهید.

آیا پولیپ بینی همان شاخک بینی است؟

خیر؛ زیرا این دو کلمه با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. پولیپ یک زائده گوشتی و غضروفی است، در حالی که شاخک ها قسمت استخوانی هستند که در واقع بخشی از ساختار طبیعی بینی بوده و اغلب با پلیپ اشتباه گرفته می شوند. در عین حال این ضایعه با رشد کردن می تواند باعث مشکلات تنفسی و جلوگیری از ترشح مخاط بینی گردد.

در صورت مشاهده یا احساس هر گونه برآمدگی در بینی، بهتر است با یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب که در این زمینه تجربه دارد، مشورت کنید و مشاوره های لازم را از ایشان دریافت کنید. از آن جایی که این دو زائده شباهت زیادی به یکدیگر دارند، توصیه می شود برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه کنید تا بتواند بهترین رویکرد درمانی را ارائه دهد.

هزینه جراحی پولیپ بینی در مشهد چقدر است؟

هزینه عمل پولیپ بینی در مشهد بر اساس شدت آن، دستمزد پزشک، هزینه دارو و آزمایشات و غیره تعیین می شود. اما برای کسب اطلاعات دقیق در مورد هزینه درمان پولیپ می توانید به پزشک مراجعه کنید تا پس از معاینه کامل هزینه درمان را به شما بگوید.

ممکن است شرکت های بیمه به دلیل درمانی بودن این پروسه ، بخشی از هزینه های آن را متقبل شوند. برای اطلاع بیشتر در این زمینه توصیه می شود با شرکت بیمه طرف قرار داد خود تماس بگیرید.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی