العربیة

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

بوتاکس ، یک داروی زیبایی قابل تزریق می باشد که به طور موقتی بعضی عضلات شما را از کار می اندازد. در این فرآیند از بوتولینوم توکسین A ، یک نورومدولاتور تولید شده توسط باکتری بنام کلوستریدیوم بوتولینوم استفاده می شود. لازم به ذکر است که دکتر محمدعلی زرین قلم از پزشکان بسیار حاذق در زمینه تزریق بوتاکس در مشهد می باشند. در گذشته از اصطلاح نوروتوکسین برای این دارو استفاده می گردید ولی در حال حاضر از نام نورومدولاتور استفاده می شود که به معنای تعدیل کننده و تنظیم کننده عملکرد عضلات می باشد. این ماده عموما بی خطر است. در این تزریق از مقدار رقیق شده نورومدولاتور برای توقف انقباض عضلات استفاده می شود و بدین ترتیب به نرم شدن و شل شدن چروک ها کمک می کند. بیشتر افراد از بوتاکس برای کاهش چروک های صورت استفاده می کنند. از نظر فنی ، عبارت بوتاکس ، نام تجاری یک دارو می باشد. انواع دیگر تزریق های نوع A توکسین بوتولینوم تحت عناوین تجاری مختلف، مثل دیسپورت و مسپورت و زئومین موجود می باشد. مسپورت نوعی دیسپورت می باشد که تحت نظارت سازمان غذا وداروی وزارت محترم بهداشت توزیع می گردد. مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس برای این داروها ، مشابه است. در این مقاله همه تزریق های توکسین بوتولینوم تحت عنوان بوتاکس نامیده می شوند.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس - دکتر زرین قلم

دستورالعمل های مراقبت بعد از تزریق بوتاکس

هدف از مراقبت بعد از تزریق بوتاکس ، تلاش برای دستیابی به نتایج درمان بهینه است. رعایت این مراقبت ها همچنین خطر کبودی و انتشار به نواحی دیگر را به حداقل می رساند. اصولاً در روز انجام این پروسه ، انجام اقدامات زیر بهترین ایده به شمار می آید :

  • صورتتان را ریلکس کنید.
  • بقیه روز را استراحت کنید.
  • ضربان قلب را در سطح نرمال حفظ کنید.
  • از لمس کردن، مالش دادن یا فشار فیزیکی بر روی ناحیه درمان شده، خودداری کنید.
  • ناحیه درمان شده را به حال خود رها کنید.

همچنین می توانید بهترین اقدامات مراقبت بعد از تزریق بوتاکس که در زیر آمده است را دنبال کنید :

فعالیت های نرمال خود را از سر بگیرید :

بوتاکس زدن به زمان ریکاوری نیاز ندارد. بنابراین ، نیازی نیست از محل کار یا مدرسه مرخصی بگیرید. شما می توانید بلافاصله بعد از تزریق، فعالیت های معمول خود را از سر بگیرید.

تا 24 ساعت ورزش نکنید :

اگر ورزش بخشی از روال عادی فعالیت های روزمره شماست ، حداقل 24 ساعت دست نگه دارید. پزشک ورزش نکردن برای چند روز را توصیه می کند. فعالیت های فیزیکی ، جریان خون را افزایش می دهد. این امر به صورت بالقوه ، دارو را به نواحی نامطلوب پخش کرده و تاثیر گذاری آن را در محل تزریق، کاهش می دهد. همچنین ، خطر کبودی را افزایش می دهد. ورزش باعث انقباض عضلات شده و اثربخشی دارو را کاهش می دهد.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس - دکتر زرین قلم

با این وجود ، انجام ورزش های صورت از قبیل موارد زیر در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس بی خطر می باشد :

  • اخم کردن
  • لبخند زدن
  • بالا بردن ابرو

این حرکت ها می تواند به آشکار شدن اثرات بوتاکس کمک کند.

آرایش نکردن :

اگر در صورتتان تزریق بوتاکس انجام داده اید ، برای 24 ساعت آرایش نکنید. در زمان آرایش کردن ، لوازم آرایش به روی پوست مالیده می شود و این کار به طور بالقوه ، دارو را پراکنده می کند.

صاف نشستن :

در 4 ساعت اول دمراقبت های بعد از تزریق بوتاکس ، صاف بنشینید. خم شدن یا دراز کشیدن باعث پخش شدن دارو و افزایش کبودی می شود.

از پزشک خود درباره داروها سوال کنید :

برخی داروها خطر کبودی را افزایش می دهد. حتماً از پزشک در خصوص زمان مناسب شروع مجدد مصرف آن ها ، سوال کنید.

هشدارهای مراقبتی در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت بعد از تزریق بوتاکس ، شامل برخی هشدارها نیز می باشد. در روز انجام روند ، باید موارد زیر را به خاطر داشته باشید :

الکل ننوشید :

پزشک از شما می خواهد که 24 ساعت قبل از تزریق از نوشیدن الکل خودداری کنید. الکل، خطر کبودی را بالا می برد. همین کار را بعد از تزریق نیز انجام دهید. حداقل تا 24 ساعت بعد از تزریق ، از مصرف الکل خودداری کنید.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس - دکتر زرین قلم

صورت خود را لمس نکنید :

برای اجتناب از پخش شدن دارو ، حداقل تا 1 روز به صورتتان دست نزنید. برخی پزشکان ، سه روز را توصیه می کنند. اگر بوتاکس را در جای دیگری از بدن انجام داده اید ، از لمس کردن آن ناحیه نیز بپرهیزید. این شامل ماساژ های حرفه ای در نواحی درمان شده می باشد. برنامه ماساژتان را چند روز به تعویق بیاندازید.

از انجام درمان های پوستی دیگر اجتناب کنید :

مدتی زمان لازم است تا بوتاکس در عضله پایدار شود. در 24 ساعت اول، از انجام درمان های پوستی از قبیل موارد زیر خودداری کنید :

  • درمان های مربوط به صورت
  • ماساژ صورت
  • اسکراب های لایه بردار
  • فیلرهای پوستی

بر روی ناحیه درمان شده نخوابید :

تمام تلاش تان را کنید تا بر روی ناحیه درمان شده نخوابید. این فشار فیزیکی را به حداقل رسانده و اجازه می دهد تا بوتاکس در عضلات پایدار شود. همچنین ، طی 4 ساعت اول بعد از تزریق ، از خوابیدن اجتناب کنید.

در معرض نور آفتاب نباشید :

حداقل به مدت 4 ساعت از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. حرارت ، سرخ شدن را افزایش داده و فشار خون را بالا می برد و باعث افزایش کبودی می شود. برای حفظ جانب احتیاط، 24 تا 48 ساعت از نور آفتاب دوری کنید. همچنین بهتر است از انواع دیگر قرار گرفتن در معرض حرارت نیز اجتناب کنید :

  • برنزه کردن
  • حمام آب گرم
  • دوش آب گرم
  • سونا

تماس با پزشک :

در مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس ، قرمزی ، حساسیت و تورم ، طبیعی می باشد. این عوارض جانبی اغلب بعد از یک روز ناپدید می شوند. کبودی نیز عمومیت دارد. می توانید برای تسکین آن ، از کیسه یخ استفاده کنید. کبودی باید در طول 2 هفته ناپدید شود. ولی اگر متوجه هر یک از موارد زیر شدید ، از پزشک تان درخواست کمک کنید :

  • ضعف عضلات
  • مشکل داشتن در بلعیدن
  • مشکل داشتن در صحبت کردن
  • مشکل داشتن در نفس کشیدن
  • کنترل ضعیف مثانه
  • تغییر در بینایی

البته این عوارض جانبی، بسیار نادر می باشند. بوتاکس روندی است که در مطب پزشک قابل انجام می باشد. شما می توانید بعد از تزریق بلافاصله به خانه بروید؛ ولی باید مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس را به خوبی دنبال کنید. این در دستیابی به نتایج بهینه نقش کلیدی دارد. اگر شما مطمئن نیستید که قادر به انجام مراقبت های بعد از تزریق هستید با پزشک صحبت کنید. پزشک نکات مراقبت بعد از تزریق ویژه ای را متناسب با درمان و سبک زندگی شما، ارائه می دهد. حمام و دوش آب داغ در ۴۸ ساعت اول بعد از تزریق و عدم رعایت موارد فوق اثر بخشی و طول اثر بوتاکس را کاهش می دهد.

دکتر محمدعلی زرین قلم

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 پرسش ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات