العربیة

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی در مشهد

برخلاف باور بیشتر مردم که گمان می کنند هدف از جراحی بینی در مشهد تنها دست یافتن به ظاهری زیباتر و برطرف کردن مشکلات ظاهری بینی است ، باید بگوییم که چنین نبوده و این جراحی در بسیاری از موارد با اهداف درمانی و رفع مشکلاتی همچون کج بودن تیغه میانی بینی که موجب بروز مشکلات بسیاری برای افراد می گردد به کار گرفته می شود و با نام جراحی انحراف بینی در میان عموم معروف است. تیغه میانی بینی که در اصطلاح به آن سپتوم گفته می شود همان دیواره نازکی است که میان دو سوراخ بینی قرار گرفته و آن ها را از یکدیگر جدا می کند. سپتوم در برخی از افراد به میزان زیادی به یک سمت کج و مایل می شود که این امر ممکن است مشکلات فراوانی همچون مشکلات تنفسی و کاهش جریان هوا را برای بیمار ایجاد نموده ، موجب گرفتگی بینی شده و باعث شود یکی از سوراخ ها از دیگری بزرگتر به نظر برسد. علاوه بر آن انحراف تیغه بینی امکان دارد در تخلیه بینی اختلال ایجاد نماید که این مشکل با افزایش آبریزش در پشت بینی و در نتیجه افزایش عفونت همراه خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشت در این خصوص با ادامه این مقاله از دکتر محمدعلی زرین قلم ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مشهد همراه باشید.

 

جراحی انحراف بینی در مشهد - دکتر زرین قلم

 

دلایل انحراف بینی چیست ؟

در اکثر موارد دلیل کج بودن تیغه بینی ، ژنتیک و وراثت می باشد. اما وارد شدن ضربه در بزرگسالی و جنینی نیز می تواند منجر به انحراف تیغه بینی شود ؛ در برخی موارد ممکن است بینی جنین طی پروسه زایمان دچار ضربه شده و تیغه آن منحرف گردد. در ادامه انواع مختلف انحراف تیغه سپتوم بینی توضیح داده شده است.

انواع انحراف بینی

  • در برخی موارد تیغه بینی حالتی کج دارد که موجب می شود یک یا دو حفره را مسدود کرده باشد.
  • در بعضی مواقع علاوه بر اینکه تیغه بینی کج است ف ساختار داخلی نیز کج می باشد اما هیچ یک از حفره های بینی مسدود نشده اند.
  • نوع دیگر به آن دسته اطلاق می شود که تمامی ساختار و تیغه وسط بینی کج است و هر دو حفره بینی یا یکی را مسدود ساخته است.

سپتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی در مشهد

در بسیاری از موارد که منجر به شکستگی بینی می شود ، تیغه بینی نیز انحراف می یابد و بدین ترتیب منجر به اختلال تنفسی می شود. این مشکل تنفسی در واقع به دلیل انسداد هر دو سوراخ بینی بوده که فرد به سختی می تواند نفس بکشد. یکی از روش های جراحی بینی ، سپتوپلاستی است که با انجام آن می توان انحراف بینی را در کنار بهبود حالت حفره های بینی با ایجاد تعادل و توازن به وجود آورد. در عمل انحراف بینی تعادل و تقارن دو حفره بسیار مهم است زیرا با کج شدن ممکن است یک الی دو حفره دچار گرفتگی و انسداد شده باشد. دقت داشته باشید که جا افتادن استخوان بینی در کودکان حدود هفت الی ده روز به طول می انجامد و برای بزرگسالان ممکن است 14 الی 20 روز زمان نیاز داشته باشد. این نکته در واقع زمان طلایی شما برای جراحی انحراف بینی به شمار می رود که بتوانید هرچه سریعتر جهت درمان و بهبود وضعیت بینی خود اقدام کنید. در غیر اینصورت استخوان بینی با همان حالت جوش می خورد. به خاطر داشته باشید که اگر از مدت شکستگی بینی شما گذشته باشد دیگر عمل جنبه درمانی نخواهد داشت و باید با جراحی بینی آن را از جهت زیبایی عمل کرد. به خاطر داشته باشید که برای دریافت مناسب نتیجه بدست آمده بایستی در انتخاب دکتر عمل بینی دقت بالایی به خرج دهید که مجدد دچار اختلال در تنفس نباشید.

درمان انحراف بینی با جراح بینی مشهد

جراحی تنها راه درمان قطعی مشکل انحراف بینی می باشد که در اصطلاح از آن با نام جراحی انحراف بینی یاد می شود. متخصص گوش و حلق و بینی خوب در مشهد ، تیغه بینی را با استفاده از تکنیک های خاص صاف نموده و بدین ترتیب موجب باز شدن سوراخ گرفته شده و برطرف شدن مشکلاتی که به دنبال کج بودن سپتوم در فرد ایجاد شده است می شود. نکته ای که باید در رابطه با این عمل در نظر داشته باشید این است که این جراحی به هیچ عنوان موجب برطرف شدن مشکلات ظاهری بینی نمی شود. در صورت تمایل برای رفع ایرادات ظاهری بینی باید برای سپتورینوپلاستی که تلفیق دو جراحی زیبایی بینی ( رینوپلاستی ) و جراحی انحراف تیغه سپتوم بینی ( سپتوپلاستی ) می باشد اقدام نمایید.

تفاوت میان جراحی انحراف بینی با کجی بینی

در اغلب افراد انحراف در تیغه بینی را با کجی بینی اشتباه می گیرند. عمل انحراف بینی در مشهد با هدف بهبود حالت خمیدگی و انحراف داخل دماغ انجام می گیرد. بهترین جراح بینی مشهد ، عملکرد تنفسی را بهتر می کند. گفتنی است که همیشه انحراف را با کجی در بینی اشتباه گرفته اند. یکی از عمده برداشت های اشتباه از نتیجه این عمل این است که اشخاص فکر می کنند که در ظاهر و زیبایی بینی نیز تاثیر می گذارد و تغییر می کند. اما واقعیت این است که در روند این جراحی تنها ساختار داخلی دماغ که دچار انحراف شده است تغییر پیدا می کند و اصلاح می شود و طی عمل درمانی بهبود انحراف بینی ظاهر آن هیچ تغییری نخواهد کرد. شایان ذکر است که اگر فرد درخواست جراحی زیبایی نیز داشته باشد این امکان وجود دارد که هر دو پروسه باهم برای او انجام شود.

هدف از انجام عمل انحراف بینی چیست ؟

این جراحی معمولاً برای کمک به تسکین انسداد بینی که باعث بسته شدن مسیر جریان هوا شده است ، انجام می شود. این جراحی گاهی به همراه روندهای جراحی دیگر از قبیل پلی پکتومی یا جراحی سینوس انجام می شود که با هدف افزایش اندازه مسیر جریان هوا صورت می پذیرد.

مزایای جراحی انحراف بینی در مشهد با دکتر زرین قلم

بلافاصله بعد از روند سپتوپلاستی در مشهد ، بیمار تورم و گرفتگی بینی را تجربه می کند. ظرف چند هفته جریان هوا در بینی بهبود قابل ملاحظه ای می یابد. بعد از انجام این پروسه ، موارد زیر قابل انتظار می باشد :

تنفس بهتر : به دلیل بازشدن مجاری بینی ، عملکرد کلی تنفس تا حد زیادی بهبود می یابد.

بازیابی حواس: برخی بیماران حس بویایی و چشایی خود را در نتیجه انسداد بینی از دست می دهند. وقتی مجاری هوا به خوبی کار کنند ، این حواس نیز به طور کامل بازیابی می شوند.

سلامت بهبود یافته خواب: وقتی شکل سپتوم بی عیب و نقص باشد ، حداکثر هوا در آن جریان یافته و بیمار از کیفیت پایین خواب از قبیل خرخر کردن یا آپنه خواب انسدادی کمتر رنج می برد.

کاهش وقوع عفونت سینوسی ، خونریزی بینی یا سردرد: گشاد شدن مجرای عبور هوا در بینی ، ترشح صحیح سینوس ها را تضمین کرده و گرفتگی بینی و سردرد ناشی از فشار را کاهش می دهد.

عوارض جراحی انحراف بینی

در روز جراحی این امکان وجود دارد که اگر عارضه جدی ندارید به منزل خود برگردید. سپتوپلاستی در مشهد با دکتر زرین قلم به طور کلی یک روش ایمن برای اکثر کسانی است که می توانند تحت بی هوشی قرار بگیرند. بعضی عوارض و خطرات احتمالی مرتبط به این روش درمانی برای برطرف نمودن انحراف دماغ به شرح زیر است که کاملا موقت و طبیعی است :

  • خونریزی بیش از حد بینی
  • کم شدن حس بویایی
  • بی حسی موقت در نواحی لثه و دندان های بالایی
  • هماتوم که به عبارت ساده تر همان لخته شدن خون است

سپتوم کج چگونه تشخیص داده می شود ؟

اگر در طول روز یا شب در نفس کشیدن دچار مشکل می شوید و احساس می کنید یک طرف بینی شما کاملاً مسدود است ، احتمالاً دچار انحراف بینی هستید. سپتوم کج نخست باید با آزمایش دقیق داخل بینی تشخیص داده شود. بیشتر جراحان بینی از دستگاه کوچکی بنام اسپکولوم برای بررسی داخل بینی استفاده می کنند. اگر در نمای کامل داخل بینی ، بینی شما گرفته بوده یا دارای مخروط های متورم باشد ، انسداد بینی را می توان با استفاده از اسپری های پزشکی بینی به منظور بهبود رویت ، رفع نمود. برای نظارت دقیق تر حفره بینی ، سوراخ های سینوس ها و مجرای پشت بینی از یک اندوسکوپ بینی سفت استفاده می شود.

افراد با وجود عارضه انحراف بینی چه علائمی خواهند داشت ؟

مشکلات و اختلالات تنفس: انحراف استخوان بینی می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی در بسیاری از افراد شود ، که این عارضه بسیار شایع بوده و اغلب افراد ان را تجربه می کنند. افراد ممکن است دچار کاهش جریان هوایی ، انسداد مجرای نفس و احساس سنگینی در نفس کشیدن باشند. این مشکلات می‌توانند عملکرد روزمره و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهند و زمینه ساز بروز مشکلات اساسی تر در افراد می شود که بسیار آزار دهنده می باشد.

سردرد: برخی افراد با انحراف استخوان بینی ممکن است دچار سردرد مزمن شوند. این سردرد معمولاً در منطقه بینی و پیشانی شدیدتر است و ممکن است با تغییرات فشار هوا و تنفس عمیق تشدید شود. زمانی که نفس کشیدن به چالش کشیده می شود ، سردرد می‌تواند واقعاً مزاج آدم را بهم بزند و زندگی روزمره را نیز دچار اختلال کند.

مشکلات بویایی: انحراف استخوان بینی می‌تواند باعث کاهش قدرت بویایی شود. استخوان بینی منحرف می‌تواند مانع از راه رسیدن بویایی به مجرای نفس شود و در نتیجه افراد ممکن است بوهای محیط را به طور کامل تشخیص ندهند. این موضوع می‌تواند در تجربه سرگرم ‌کننده غذاها یا حتی تشخیص بوی بدن برخی اشخاص تأثیر بگذارد.

خونریزی بینی: در برخی موارد استخوان سپتوم یا تیغه بینی دچار خشکی می شود ، که در پی آن افراد دچار خونریزی در بینی خواهند شد.

عفونت های سینوسی: این دسته از افراد مبتلا به انحراف استخوان سپتوم ، بسیار مستعد به ابتلا عفونت های سینوسی می باشند. در واقع زمانی که مجاری تنفسی با وجود عفونت بسته می شود ، علائمی همانند سرما خوردگی در افراد مشاهده خواهد شد ، که با عفونت همراه است.

جراحی انحراف بینی و رینوپلاستی یا سپتورینوپلاستی

اگر شما سپتوم کج دارید و قصد دارید شکل ظاهری بینی خود را نیز درمان کنید ، سپتوپلاستی و رینوپلاستی را می توان به عنوان یک جراحی تحت عنوان سپتورینوپلاستی انجام داد. بدین ترتیب در بخشی از هزینه های بیهوشی و اتاق عمل به دلیل جنبه های فانکشنال روند ، صرفه جویی می شود ، ولی بیماران باید بدانند که شرکت های بیمه هزینه های جراحی رینوپلاستی را پوشش نمی دهند ، حتی اگر به همراه عمل انحراف بینی انجام شده باشد.

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی

در عمل انحراف بینی در مشهد ، به ندرت استفاده از پکینگ در داخل بینی مورد نیاز بوده و بیمار می تواند به آرامی بعد از سپری شدن مدت کوتاهی ، از راه بینی نفس بکشد. در بیشتر موارد شما می توانید ظرف هفته اول به محل کار خود بازگردید ولی از انجام فعالیت های فیزیکی یا ورزش سنگین به مدت 2 تا 3 هفته خودداری کنید. سپتوم بینی کج یک مشکل پزشکی است و هزینه های آن اغلب توسط شرکت بیمه پوشش داده می شود.

چه زمان در مراقبت های بعد از عمل انحراف بینی ، باید با دکتر گوش و حلق و بینی تماس بگیریم ؟

در صورت بروز موارد زیر با دکتر خوب عمل بینی مشهد تماس بگیرید:

  • دشواری در تنفس
  • خونریزی شدید بینی که متوقف نشود.
  • دردی که با مصرف داروی مسکن تسکین پیدا نکند.
  • تب و لرز شدید
  • سردرد
  • گیجی
  • گرفتگی گردن

آیا عمل انحراف بینی بخیه دارد ؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین سوالاتی که افراد از بهترین دکتر عمل بینی در مشهد خود می پرسند این است که آیا در جراحی انحراف بینی در مشهد از بخیه استفاده می شود ؟ این سوال بر اثر ترس و نگرانی افراد از به جای ماندن آثار بخیه پس از جراحی می باشد. در پاسخ به این سوال باید بگویم که استفاده از بخیه در عمل جراحی به روش مورد استفاده پزشک و مهارت وی بستگی دارد. البته لازم به ذکر است که بخیه های که در داخل بینی استفاده می شود از نوع جذبی بوده و پس از گذشت مدت زمان بسیار کوتاه و به مرور زمان جذب پوست خواهند شد. این نوع بخیه ها هیچ ضرری برای بدن نخواهند داشت. بخیه های بیرونی نیز پس از مدتی برداشته می شود ، اما در صورتی که افراد نکات مراقبتی را به خوبی انجام دهند ، آثاری از آن ها بر روی پوست باقی نخواهند ماند. از همین رو نباید نگرانی خاصی در رابطه با بخیه های زده شده در طول جراحی داشته باشید.

آیا جراحی ، انحراف بینی را برای همیشه بهبود می بخشد ؟

سپتوپلاستی برای همیشه سپتوم بینی را صاف می کند. با این وجود گاهی انسداد بینی در اثر برخی مشکلات آناتومیکی و فانکشنال دیگر می باشد. در اکثر بیماران بهبود تنفس ، دائمی خواهد بود.

عمل انحراف بینی بازگشت پذیر است ؟

نکته حائز اهمیت این است که بدانیم جراحی انحراف بینی به چه صورت است ؛ آیا انحراف بینی در ناحیه کوچک از بینی یا به حالات S یا C است و یا اینکه کل محور بینی از یک طرف به سمت پایین انحراف دارد ، تمامی این موارد با یکدیگر متفاوت است. اما برای پاسخ به این سوال باید به عرض برسانیم که اگر با تکنیک جراحی صحیح انجام بگیرد احتمال بازگشت پذیر بودن این عارضه به صفر خواهد رسید.

بیهوشی در عمل انحراف بینی

از آنجایی که جراحی انحراف بینی نوعی عمل درمانی بوده که به صورت سرپایی انجام می شود ، ممکن است این سوال برای بیماران ایجاد شود که این پروسه درمانی با بیهوشی عمومی انجام می شود یا بی حسی موضعی ؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید از آنجایی که تیغه سپتوم بینی نیاز به اصلاح دارد ، پزشک به کمک داروی بیهوشی و بی حسی شرایطی را برای بیمار فراهم می کند تا هیچ گونه درد و ناراحتی در طی پروسه جراحی احساس نکند. نیازی به نگرانی در خصوص عوارض داروی بیهوشی بعد از عمل بینی نیست ؛ چرا که اگر شرایط حادی نداشته باشید و مراقبت های بعد از جراحی را به درستی انجام دهید ، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد و با مصرف مایعات داروی بیهوشی در کمتر از 24 ساعت از بدن شما خارج می شود.

آیا بعد از عمل انحراف بینی باید چسب بزنیم ؟

خیر شما تنها به مدت یک هفته و تا زمان کشیدن بخیه های جراحی و تامپون ، پانسمان دارید و پس از آن نیازی نیست که به بینی خود چسب بزنید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است اغلب میزان تورم و کبودی ناشی از عمل انحراف بینی بسیار خفیف می باشد و در طی یک الی دو هفته به صورت کامل از بین می رود.

ضرورت جراحی انحراف بینی

در شرایطی که انحراف بینی شما شدید باشد ، می تواند مشکلات جدی را در طول روتین زندگی روزانه ایجاد نماید. از جمله این مشکلات می توان به خرو پف های شبانه ، آپنه خواب ، اختلال در تنفس از راه بینی ، گرفتگی بینی ، سردردهای مداوم ، عفونت سینوس و غیره اشاره نمود. در چنین شرایطی لازم است بیماران پس از سن 18 سالگی که رشد استخوان ها تکمیل می شود ، در صورتی که از سلامت جسمی و روحی خوبی برخوردار باشند ، برای درمان و انجام جراحی انحراف بینی در مشهد اقدام نمایند.

هزینه جراحی انحراف بینی در مشهد

هزینه این عمل جراحی به عوامل مختلفی مانند نحوه درمان ، دستمزد جراح انحراف بینی ، هزینه کلینیک یا بیمارستان ، دستمزد کادر درمان ، نوع بینی ، شدت مشکلات و موارد این چنینی دیگر وابسته است از همین رو نمی توان هزینه معینی را برای آن تعیین کرد. اما بهتر است بدانید این نوع عمل جراحی از آنجایی که در دسته عمل های درمانی قرار می گیرد و در آن مشکلات و اختلالات تنفسی برطرف می شود بیمه های پایه و تکمیلی هزینه آن را متقبل می شوند. اما با این وجود بهتر است برای کسب آگاهی بیشتر در رابطه با هزینه های آن ابتدا به جراح بینی خوب در مشهد مورد نظر خود مراجعه کنید. زیرا پزشک در ابتدا بینی شما و مشکلات به وجود آمده را بررسی می کند و با توجه به آن ها هزینه نهایی را اعلام می کند.

دکتر محمدعلی زرین قلم

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
2 پرسش ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
فرشته
فرشته
1 سال گذشته

سلام آيا بعد از جراحی انحراف بینی می‌شود بینی را مانند عمل رینوپلاستی چسب زد؟

حسینی
حسینی
1 سال گذشته

من انحراف بینی دارم اما مشکل تنفسی یا عارضه ای برام به وجود نیاورده ؛ اگه عمل جراحی انجام ندم مشکلی پیش میاد برام؟