العربیة

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

پولیپ بینی یا سینوس ، توده رشد یافته نرم ، بدون درد و غیر سرطانی در آستر مجاری بینی یا سینوس های شما می باشد. آن ها مثل قطره اشک یا خوشه های انگور در حالت آویخته تشکیل می شوند. پولیپ بینی از التهاب مزمن منشاء گرفته و با آسم ، عفونت برگشتی ، آلرژی ، حساسیت دارویی یا برخی ناهنجاری های ایمنی خاص ارتباط دارد. در رابطه با این عارضه به صورت کامل صحبت کردیم در این مقاله از دکتر محمد علی زرین قلم ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مشهد ، قصد داریم به بررسی نکات مهم در خصوص مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی بپردازیم. اگر به تازگی این جراحی را انجام داده اید و یا قصد انجام این درمان را دارید ، مطالعه مقاله پیش رو می تواند مفید واقع شود ؛ اگر سوال بیشتری در این رابطه دارید می توانید پرسش های خود را در قسمت دیدگاه سایت مطرح نمایید تا به سوال های شما عزیزان پاسخ داده شود.

مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی - دکتر زرین قلم

خونریزی بعد از عمل پولیپ بینی

داشتن تخلیه مقداری خون به مدت 3 تا 5 روز بعد از جراحی سینوس ، به خصوص بعد از شستشوی سینوس ها طبیعی می باشد. اگر خونریزی پیوسته بعد از جراحی اتفاق بیافتد ، سرتان را اندکی به عقب متمایل کرده و از راه بینی با ملایمت نفس بکشید. شما می توانید بینی تان را با دستمال مالش دهید ، ولی از فین کردن در دوران مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی ، خودداری کنید. اگر خونریزی متوقف نشد، از اسپری افرین استفاده کنید. چندین بار اسپری کردن معمولاً خونریزی را متوقف می کند. اگر اسپری افرین نتوانست خونریزی را متوقف کند با جراح بینی مشهد بگیرید.

درد بعد از عمل پولیپ بینی

در چند روز اول بعد از جراحی در دوران مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی طبیعی بوده ، همچنین در این دوران فشار و درد سینوسی و بینی مورد انتظار است. این حسی شبیه به عفونت سینوس یا یک درد مبهم در سینوس های شما می باشد. تیلنول بسیار قوی اغلب تنها چیز مورد نیاز برای تسکین درد ملایم بعد از جراحی می باشد. از مصرف آسپرین یا داروهای ضد التهابی مثل موترین ، ادویل و الیو خودداری کنید. اگر تیلنول برای کنترل درد کافی نباشد ، باید از داروی مسکن تجویز شده توسط دکتر گوش و حلق و بینی خوب در مشهد ، استفاده کنید.

خستگی بعد از عمل پولیپ بینی

در چند هفته اول بعد از جراحی ، احساس خستگی زیاد می کنید. این طبیعی است و بیشتر بیماران برای سپری کردن دوره ریکاوری ، حداقل 1 هفته از محل کار خود مرخصی می گیرند. بیماران مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و برخی از آن ها زودتر به محل کار خود باز می گردند.

گرفتگی و ترشح از بینی

در چند هفته اول بعد از جراحی در مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی ، گرفتگی و ترشح از بینی را تجربه می کنید. 2 تا 3 هفته بعد از انجام این پروسه ، مجاری بینی و تنفس شما به حالت نرمال بازخواهد گشت.

مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی - دکتر زرین قلم

ویزیت های بعد از جراحی پولیپ بینی

بر حسب نوع جراحی بینی ، بعد از انجام روند ، چندین ویزیت بعد از عمل برای شما برنامه ریزی می شود. در طول این ویزیت ها ، بینی و سینوس های شما از مایعات و خون باقی مانده از جراحی پاک می شود. این ویزیت ها برای کمک به فرایند بهبود بسیار اهمیت دارد. تمیز کردن سینوس ها و بینی اندکی دردناک است ، بنابراین بهتر است 45 دقیقه قبل از ویزیت ، داروی مسکن مصرف کنید.

آنچه باید در مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی و آندوسکوپی سینوس از آن خودداری کنیم :

مواردی که باید از انجام آن ها در دوران مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی ، خودداری شود عبارتنداز :

فین کردن و فشار :

باید از فشار آوردن ، بلند کردن اجسام سنگین و فین کردن حداقل برای 10 روز بعد از جراحی خودداری کنید. فشار و فین کردن بلافاصله بعد از عمل پولیپ بینی ، باعث خونریزی می شود. شما می توانید ظرف 1 هفته رژیم ورزش نرمال خود را از سر گرفته و فعالیت های نرمال خود را 2 هفته بعد از جراحی شروع کنید.

آسپرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئید :

مصرف این داروها باید 2 هفته قبل از جراحی متوقف شود. این داروها باعث خونریزی شده و باید از مصرف آن تا 2 هفته بعد از جراحی در دوران مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی نیز خودداری کنید.

اسپری های بینی استروئیدی :

اگر قبل از انجام عمل پولیپ ، اسپری های بینی استروئیدی استفاده می کردید ، باید حداقل 2 هفته بعد از جراحی مصرف آن را متوقف کنید تا آستر بینی و سینوس ، زمان لازم برای بهبود را بدست آورد. دکتر گوش و حلق و بینی مشهد ، در خصوص زمان مناسب برای شروع مجدد مصرف اسپری به شما اطلاع خواهد داد.

اسپری بینی سالین :

شما باید از این اسپری ، 2 تا 3 ساعت بعد از عمل به منظور ایجاد حس راحتی بیشتر در بینی خود استفاده کنید. این کار را حداقل دو بار در روز در دوران مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی انجام دهید. دکتر محمد علی زرین قلم ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مشهد و یا دستیار ایشان نحوه استفاده از آن را به شما آموزش خواهد داد. اگر قبلاً از آن استفاده نکرده باشید ، برای اولین بار ممکن است برای تان غیر عادی باشد ، ولی بعد از مدت کوتاهی ، تسکین دهنده شده و می توانید با استفاده از آن بقایای برجای مانده از جراحی را از بینی و سینوس خود پاک کنید.

تخلیه مقداری خون به همراه شستشو ، در چند روز اول بعد از جراحی ، طبیعی می باشد. این شستشوها برای موفقیت بعد از جراحی پولیپ نقش حیاتی دارد.

چه زمان باید با پزشک تماس بگیریم ؟

خوب است با عارضه های جانبی بعد از عمل پولیپ بینی آشنا باشید تا در دوران مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی با دیدن هر نوه علائم و نشانه ای دشوار تشویش و نگرانی نشوید ؛ تنها در موارد خاص که شاهد علائم زیر بودید لازم است به پزشک خود اطلاع دهید :

  • داشتن تب بالای 38 درجه
  • تخلیه آبکی شفاف مستمر بعد از یک هفته پس از جراحی
  • تغییرات ناگهانی در بینایی و تورم چشم ها
  • سردرد شدید و گرفتگی گردن
  • اسهال شدید
  • خونریزی پیوسته و شدید بینی که با مصرف افرین بهبود پیدا نکند.

دکتر محمدعلی زرین قلم

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 پرسش ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات