مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس

آندوسکوپی سینوس ، تکنیکی برای بررسی مجاری بینی و سینوس می باشد. این روند با اندوسکوپ انجام می شود. اندوسکوپ یک لوله نازک و انعطاف پذیر دارای یک دوربین ریز و یک منبع نور است. دکتر محمد علی زرین قلم ، متخصص گوش و حلق و بینی مشهد اغلب این تکنیک را اجرا می نماید. در همین راستا مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس موردی است که باید جدی گرفته شود. سینوس ها گروهی از فضاهای شکل گرفته توسط استخوان های صورت شما هستند. آنها با حفره بینی متصل می شوند. این یک فضای پر شده با هوا در پشت بینی شما می باشد. در طول روند پزشک آندوسکوپ را در بینی شما وارد می کند. سپس آن را از مجاری بینی و سینوس عبور می دهد. تصاویر ناحیه را می توان از طریق آندوسکوپ مشاهده کرد که این امر به تشخیص و درمان مشکلات سلامت کمک می کند. در برخی موارد ابزار کوچکی برای گرفتن نمونه های ریزی از بافت یا انجام اقدامات دیگر استفاده می شود.

مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس

دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس عبارتند از :

خونریزی :

تخلیه اندکی خون به مدت 3 تا 5 روز بعد از جراحی ، به خصوص بعد از شستشوی سینوس ها با آب طبیعی است. اگر خونریزی بعد از جراحی به طور پیوسته اتفاق افتاد ، سر خود را اندکی به سمت عقب متمایل کنید و به آرامی از راه بینی نفس بکشید. همچنین می توانید با دستمال کاغذی به آرامی به بینی خود ضربه بزنید ، ولی از فین کردن اجتناب کنید. اگر این اقدامات خونریزی را متوقف نکرد ، از اسپری افرین استفاده کنید. چندین اسپری معمولاً باعث توقف خونریزی می شود. اگر افرین هم نتوانست خونریزی را متوقف کند با پزشک خود تماس بگیرید.

درد :

در چندین روز اول بعد از جراحی ، تجربه کردن درد و فشار بینی و سینوس طبیعی می باشد. گاهی احساس می کنید سینوس شما دچار عفونت شده و درد مبهمی در آن وجود دارد. تیلنول قوی چیزی است که برای درد ملایم بعد از جراحی مورد نیاز است. از مصرف آسپرین و NSAID ها از قبیل موترین ، آدویل و آلیو ، خودداری کنید. اگر تیلنول برای کنترل درد کافی نبود از داروی مسکن تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

خستگی :

در هفته اول دوران مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس ممکن است خستگی شدیدی اجساس کنید. این طبیعی است و بیشتر بیماران برای ریکاوری حداقل 1 هفته مرخصی می گیرند. بیماران با یکدیگر فرق دارند و برخی می توانند زودتر به محل کار خود بازگردند.

گرفتگی و ترشح بینی :

در چند هفته اول بعد از جراحی گرفتگی و ترشح بینی خواهید داشت. 2 تا 3 هفته بعد از جراحی مجاری بینی و تنفسی شما به حالت نرمال بازمی گردد.

تورم :

1. بیشتر بیماران بعد از جراحی در ناحیه دهان خود تورم را تجربه می کنند. این تورم ، متوسط تا شدید بوده و در بیماران مختلف متفاوت است. تورم طی 24 تا 48 ساعت قبل از ناپدید شدن افزایش می یابد. تورم گاهی چند روز ماندگار است. همچنین گاهی صورت هم کبود می شود.
  2. برای کمک به کاهش تورم در دوران مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس لازم است بر روی گونه ها یا صورت ، در کنار ناحیه جراحی کیسه یخ قرار دهید. آن را 15 تا 20 دقیقه بر روی صورت گذاشته و 10 دقیقه بردارید. این کار را تا زمان به خواب رفتن تکرار کنید. روز بعد همین کار را دوباره انجام دهید.
  3. در موقع خوابیدن سر را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهید. این کار باعث از بین رفتن تورم می شود.
  4. در روز سوم ، به جای استفاده از کیسه یخ ، از حرارت مرطوب استفاده کنید. این کار باعث می شود تا تورم با سرعت بیشتری فروکش کند.

ویزیت های بعد از جراحی :

بر حسب جراحی انجام شده، تعداد مشخصی ویزیت برای شما برنامه ریزی می شود. در طول این ویزیت ها، خون و مایعات باقی مانده در بینی و سینوس های شما بعد از جراحی پاک می شود. این ویزیت ها برای کمک به فرایند بهبود بسیار مهم است. بنابراین حضور یافتن در آن ها طبق برنامه ریزی انجام شده بسیار اهمیت دارد. تمیز کردن بینی و سینوس اندکی دردناک است، بنابراین بهتر است 45 دقیقه قبل از ویزیت، داروی مسکن مصرف کنید.

مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس

آنچه  در مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس باید از آن اجتناب کنید :

فشار آوردن به بینی و فین کردن :

شما باید از فشار آوردن به بینی ، بلند کردن اجسام سنگین و فین کردن ، حداقل 10 روز بعد از جراحی خودداری کنید. فشار آوردن به بینی یا فین کردن ، بلافاصله بعد از جراحی باعث خونریزی می شود. شما می توانید 1 هفته بعد از جراحی 50 درصد برنامه ورزشی خود را از سر گرفته و 2 هفته بعد از جراحی فعالیت های نرمال خود را انجام دهید.

آسپرین یا داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی(NSAID) :

مصرف آسپرین و داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی ، باید 2 هفته قبل از جراحی متوقف شود. این داروها باعث خونریزی شده و 2 هفته بعد از جراحی نیز باید از مصرف آن ها خودداری کنید.

اسپری های بینی استروئید :

اگر قبل از جراحی از اسپری های بینی استروئید استفاده می کردید ، باید مصرف آن را برای حداقل 2 هفته بعد از جراحی کنار بگذارید تا پوشش داخلی بینی و سینوس ها بهبود یابد. پزشک به شما می گوید چه زمانی برای شروع مصرف مجدد آن ها بی خطر است.

دستورالعمل های مراقبتی بعد از آندوسکوپی سینوس :

اسپری سالین بینی :

اسپری مرطوب کننده سالین بینی را می توان هر 2 تا 3 ساعت یکبار بعد از جراحی مورد استفاده قرار داده و بعد از جراحی حس بهتری را در این اندام ایجاد نمود. این اسپری ها داروهای بدون نسخه بوده و می توان آن ها را از همه داروخانه ها تهیه نمود.توصیه می شود در مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس داروهای خود را به موقع استفاده نمایید.

شستشوی سینوس ها :

شما باید شستشوی سینوس ها را روز بعد از جراحی با کیت های شستشوی سینوسی آغاز کنید. اینکار باید حداقل 2 بار در روز انجام شود. پزشک یا پرستار نحوه شستشو را به شما آموزش می دهند. اگر این کار را قبلاً انجام نداده باشید ، در ابتدا اندکی عجیب بنظر می رسد. خیلی زود این کار برای شما تسکین دهنده خواهد بود؛ چون با این کار چیزهای باقیمانده در بینی و سینوس ها بعد از جراحی خارج می شود. در چند روز اول بعد از جراحی به همراه شستشو مقداری ترشحات خونی نیز خارج می شود. این شستشو برای دستیابی به نتایج موفق در جراحی نقش حیاتی دارد.

چه زمان بعد از آندوسکوپی سینوس باید با جراح بینی مشهد تماس بگیریم ؟

اگر در دوران مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس دچار مشکلات زیر شدید ، لازم است جراح بینی خود را مطلع نمایید :

• در صورت داشتن تب در روز بعد از جراحی
  • ترشح پیوسته آبکی پس از هفته اول بعد از جراحی
  • تغییرات ناگهانی در بینایی و تورم چشم
  • سردرد شدید و گرفتگی گردن
  • اسهال شدید
  • خونریزی پیوسته بینی که بعد از مصرف افرین هم بهبود نیابد.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی