العربیة

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

مراقبت های بعد از جراحی بینی + راهکارها و توصیه های مهم

مراقبت های بعد از جراحی بینی شامل یکسری دستورالعمل ها و نکات مراقبتی هستند که رعایت آن ها موجب بهتر سپری شدن دوران نقاهت بعد از جراحی بینی در مشهد می شود که تاثیر زیادی در به دست آمدن بهترین نتایج خواهد داشت و احتمال بروز عوارض جدی را به میزان بسیار زیادی کاهش داده و حتی به صفر می رساند. برخی از افراد دچار این باور اشتباه هستند که اگر بهترین پزشک را برای انجام این جراحی زیبایی انتخاب نمایند به بهترین نتایج دست خواهند یافت در صورتی که چنین نیست ؛ با اینکه میزان مهارت و تجربه پزشک بینی ، تاثیر بسیار زیادی در رضایت بخش بودن نتیجه دارد اما برای دستیابی به یک نتیجه مطلوب کافی نیست. شما علاوه بر انتخاب یک جراح خوب باید اقدامات قبل از جراحی و همچنین اقدامات بعد از جراحی که در ذیل توضیحات جامعی در رابطه با آن ها خدمت تان ارائه کرده ایم را به دقت رعایت کرده و انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ادامه این مقاله از دکتر محمد علی زرین قلم ، جراح بینی مشهد ، همراه باشید.

فعالیت های بدنی در مراقبت های بعد از جراحی بینی :

  • بهتر است به مدت 48 ساعت به طور مطلق استراحت کنید. بعد از آن به آرامی راه رفتن و انجام فعالیت های شخصی خود را از سر بگیرید. دقت داشته باشید که استراحت مطلق به مدت طولانی نه تنها موجب لخته شدن خون در پاها شده بلکه تاثیر زیادی در بروز یبوست در فرد نیز دارد.
  • به مدت 7 روز استراحت نسبی داشته و در این مدت زمان به هیچ عنوان فعالیت های جسمی سنگین همچون فعالیت های ورزشی ، انجام نداده و اجسام سنگین را بلند نکنید.
  • سر خود را به سمت پایین خم نکنید ؛ این کار گردش خون را در ناحیه سر و صورت شما افزایش داده و در نهایت منجر به تشدید تورم و کبودی در شما می شود.

خوابیدن بعد از عمل بینی چگونه باید

  • تا زمان بهبود نسبی از خوابیدن به روی شکم و به روی پهلو بپرهیزید زیرا در چنین موقعیت هایی ممکن است بینی تحت فشار قرار گرفته و آسیب ببیند.
  • به شکل طاقباز و به پشت بخوابید و حتماً زیر سرتان حداقل دو بالشت قرار دهید. اطراف سر دو بالشت نرم قرار دهید تا از چرخیدن ناخواسته سر هنگام خواب جلوگیری شود.

تغذیه در مراقبت های بعد از جراحی

در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، رعایت رژیم غذایی و یا دریافت برنامه غذایی خاصی مد نظر نمی باشد. این جراحی زیبایی به رعایت برنامه غذایی خاصی نیاز نخواهد داشت. بدن بعد از اعمال هر اندازه تغییر برای سازش با آن نیاز به دریافت انرژی بالایی می باشد. در نتیجه بهتر است تنها بدن را تقویت کنید که بتواند هر چه سریعتر بخیه ها و زخم های ایجاد شده را درمان کند. برای این امر بهتر است که از سبزیجات سالم و تازه ، پروتئین و مایعات بیشتری استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بهتر است در دوره ریکاوری به یبوست مبتلا نشوید از همین رو توصیه می شود که از سبزیجات استفاده کنید. همانطور که می دانید بدن بعد از عمل بینی نباید دهیدراته باشد در نتیجه توصیه اکید بهترین جراح بینی مشهد بر این امر است که میزان مایعات استفاده شده را افزایش دهید که بدن به اندازه مورد نیاز آب داشته باشد که برای ترمیم بافت های تغییر داده شده مورد نیاز می باشد. یکی از توصیه های مهم در مراقبت های بعد از عمل بینی در ارتباط با عدم استفاده از نمک می باشد. نمک به کار رفته در غذا می تواند روند بهبود زخم ها را به کندی پیش ببرد و از طرفی می تواند تورم و التهاب به وجود امده را افزایش دهد.

  • به مدت 4 ساعت هیچگونه ماده غذایی و آشامیدنی مصرف نکنید ؛ ابتدایی ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی در این مدت زمان بدن تحت تاثیر مواد بیهوشی قرار داشته و وارد شدن هرگونه غذا و آشامیدنی به معده ممکن است موجب بروز حالت تهوع و استفراغ در شما گردد.
  • طی روزهای ابتدایی که بینی هنوز در موقعیت جدید خود ثابت نشده است و حرکات شدید فک قادر به تحت تاثیر قرار دادن نتیجه و همچنین تشدید تورم بینی است فقط غذاهای آبکی و نرم بخورید.
  • از مصرف غذاهای سفت و جویدنی، تند، حاوی نمک و ادویه فراوان بپرهیزید. غذاهای جویدنی سفت مانند ته دیگ یا گوشت کبابی سفت تا ۳ هفته ممنوع است ولی خوردن برنج و خورشت و کباب کوبیده بلامانع است.
  • رژیم غذایی خود را سرشار از مایعات، آبمیوه های طبیعی و تازه، مواد غذایی حاوی فیبر فراوان، ماهی و میگو کنید.
  • بعضی از عزیزان در مورد آب کرفس و آناناس جهت از بین بردن کبودی ها سوال می فرمایند. با توجه به اینکه آب میوه های بسته بندی شده و کارخانه ای حاوی قند زیاد و اسانس بوده و فاقد عصاره طبیعی میوه می باشند نه تنها کمکی نمی کنند بلکه موجب تشدید ورم بینی می شوند اما آب میوه های طبیعی مناسب می باشد. بهترین توصیه نوشیدن آب به مقدار زیاد می باشد.

باید ها و نباید ها در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی :

به صورت یک قانون کلی بایستی فرد متقاضی پس از روند جراحی به مدت 6 هفته از انجام هرگونه فعالیت ورزشی بپرهیزد. به یاد داشته باشید که بدن شما در حال ساختار پذیری با حالت جدید بینی شما می باشد ، که میزان چشمگیری از تغییرات را متحمل شده است. بنابراین اگر شما در این بازه زمانی به انجام فعالیت های سنگین و ورزشی بپردازید ، ناخواسته سبب کاهش روند بهبود خود می شوید.

این امر موجب می شود درمان و بهبود تورم و کبودی ، که از عوارض اجتناب ناپذیر روند عمل زیبایی بینی به حساب می آیند را به تعویق بیاندازد. از این رو توصیه می شود از بلند کردن هرگونه جسم سنگین که در بهبود بخیه ها اختلال ایجاد می کنند خودداری شود. گفتنی است که فعالیت هایی از قبیل شنا و پیاده روی ملایم حدود 14 روز پس از عمل بینی امکان پذیر است اما همواره به خاطر داشته باشید که نباید به بدن خود فشار بیاورید.

همانطور که می دانید از وارد شدن هرگونه ضربه به بینی بایستی خودداری کرد ، این کار از ابتدایی ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی به حساب می آید. در نتیجه از انجام ورزش هایی همانند بسکتبال ، فوتبال ، والیبال و غیره که در آن ها احتمال برخورد و وارد آمدن ضربه ای به صورت و بینی شما وجود دارد بپرهیزید. این ممانعت را بهتر است تا حدود یک سال ادامه دهید که بینی شما به طور کامل بهبود یافته باشد و پس از آن به راحتی می تواند به رشته ورزشی مورد علاقه خود ادامه دهید و لذت کافی و ایمن را از آن ببرید.

حمام کردن پس از عمل بینی :

در مراقبت های قبل از جراحی بینی به شما گفته شد که بهتر است روز قبل از رینوپلاستی دوش گرفته باشید ، زیرا به مدت چند روز نباید آتل و چسب روی بینی خیس شود و با آب برخورد داشته باشد. این به آن معنی نیست که فرد نمی تواند تا برداشتن چسب و آتل حمام کند ، بلکه تنها بدان معنی است که شخص بایستی در خشک نگهداشتن صورت کوشا باشد چونکه چسب و آتل بر روی بینی در روز های اولیه پس از فرآیند برای تثبیت تغییرات اعمال شده توسط بهترین دکتر مشهد استفاده گردیده است.

در نتیجه اگر فرد تمایل به دوش گرفتن دارد بهتر است سر و صورت خود را به زیر دوش نبرد ، که نتیجه عمل مطابق سلیقه وی و زحمات پزشک باشد. از اقدامات مهم در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، استحمام کردن بعد از عمل رینوپلاستی است. درجه اهمیت آن به این امر باز می گردد که در صورت انجام این کار در چند روز ابتدایی پس از جراحی ممکن است باعث بروز خطراتی همچون عفونت ناحیه تحت عمل ، التهاب ، روند بهبودی کند می شود و همچنین باعث خیس شدن آتل و چسب بر روی بینی می گردد که این خود به معنی به خطر انداختن فرم جدید بینی می باشد. بدیهی است که تثبیت و ثابت نگهداشتن اصلاحات وارده به بینی بعد از جراحی به عهده بیمار است به همین خاطر دکتر توصیه های لازم را در اقدامات بعد از جراحی به فرد دارد.

دیگر مراقبت های بعد از جراحی بینی عبارتند از :

  • به مدت 1 ماه از خندیدن شدید و فین کردن بپرهیزید.
  • استفاده از لنز چشمی مانعی ندارد ؛ ولی دکتر محمدعلی زرین قلم ، جراح بینی خوب در مشهد ، توصیه می کنند که به مدت 2 ماه از عینک، به خصوص عینک هایی با فریم سنگین خودداری کنند.
  • در صورتی که شماره چشم بیمار بالا بوده و نیاز به استفاده از عینک باشد، می توانید عینک را با چسب به پیشانی فیکس نمایید تا فشار در ۲ هفته اول بعد از عمل به بینی وارد نشود.
  • طی روزهای ابتدایی کمتر حرف زده و هنگام عطسه کردن دهان خود را تا حد ممکن باز کنید تا حداقل فشار ممکن به بینی وارد شود.
  • به هیچ عنوان بینی خود را دستکاری نکرده و از لباس های دکمه دار که پوشیدن و خارج کردن آن ها به بینی فشاری وارد نمی کند استفاده نمایید.
  • در ۳ هفته اول بعد از عمل ماساژ های مخصوصی وجود دارد که بسیار مهم و حیاتی هستند و در ویزیت اول پس از عمل توسط دکتر محمدعلی زرین قلم به شما آموزش داده می شود.

نوشیدنی های ممنوع بعد از رینوپلاستی

در مراقبت های بعد از عمل بینی ، دکتر به فرد مراجعه کننده توصیه می کند که استفاده از نوشیدنی های حاوی الکل را هفت الی ده روز قبل از عمل کنار بگذارد و پس از آن نیز بهتر است دو هفته از این نوع نوشیدنی ها دوری کند. الکل موجود در خون روند درمان را با تاخیر مواجه کرده و دوره ریکاوری را برای شخص طولانی مدت می کند.

استفاده از عینک بعد از عمل بینی

همانطور که می دانید در مراقبت های بعد از جراحی بینی بسیار توصیه می شود که هیچ نوع ضربه ای به بینی وارد نشود. از همین رو بهتر است که برای مدتی از عینک استفاده نکنید. برای دید بهتر در صورت نیاز بهتر است که بجای عینک از لنز های تماسی استفاده کنید. قرار دادن عینک بر روی بینی به دلیل فشار وارده می تواند فرم بینی را تغییر دهد. از همین رو بهتر است یک ماه اول از عینک استفاده نکنید.

صبر بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت !

برای مشاهده بهترین نتیجه از جراحی زیبایی بینی بهتر است که صبور باشید. صبر کردن موجب می شود میزان تورم و التهاب به وجود آمده را کاهش داده و شکل نهایی به دست آمده را به صورت واقعی به شما نشان دهد. طبیعتا بعد از برداشتن بانداژ از روی بینی ، همچنان تورم و التهاب دارد که پس از گذشت بازه زمانی به طور کامل بهبود می یابد. برای مشاهده بینی عمل شده بدون تورم و التهاب باید به تمامی مواردی که دکتر عمل بینی اعلام کرده به خوبی انجام دهید که بتوانید بهترین نتیجه را از روند دریافت نمایید.

چسب زدن بینی بعد از جراحی چگونه باید باشد ؟

  • یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی بینی زدن چسب به بینی است که بیش از ۳ هفته توصیه نمی شود. نحوه درست چسب زدن را خود جراح یا دستیارشان به شما آموزش خواهند داد. قابل توجه است که چسب زدن غیر استاندارد و با فشار به نواحی خاص ، عوارض و عواقب بسیار بدی خواهد داشت. لذا حتما نحوه چسب زدن و ماساژ پس از عمل را طبق نظر بهترین دکتر مشهد انجام دهید.
  • تمیز کردن بینی و پماد زدن در ۲ هفته اول بعد از عمل به شما آموزش داده می شود. پس از روز هفتم جهت برداشتن آتل بیمار به مدت ۲۰ دقیقه زیر دوش آب ورم رفته و سر و موها را به آرامی می شورد تا آتل و چسب ها خیس بخورد و با مراجعه به مطب توسط دکتر عمل بینی در مشهد ، یا دستیار ایشان آتل برداشته می شود.
  • جهت تعویض چسب ها توسط خود بیمار و پس از آموزش ابتدا باید چسب ها زیر آب کاملا خیس شود که به راحتی برداشته شود.در صورت خیس نشدن چسب ها و برداشتن آن پوست زیرین از بستر خود جدا شده و زیر آن مایع جمع می شود و ورم بینی تشدید می شود.

مصرف دارو در مراقبت های بعد از جراحی بینی

چنانچه پیش از عمل زیبایی بینی ، داروی خاصی را مصرف می کردید ، بعد از عمل ، در مراقبت های بعد از جراحی بینی دکتر زمان مناسب برای استفاده مجدد از آن ها را به شما اعلام می کند. همچنین در صورت تجویز داروی جدید ، دستورالعمل مربوط به آن را نیز در اختیارتان می گذارد. بروز درد بعد از رینوپلاستی طبیعی است و پزشک برای کنترل کردن آن برایتان داروهای مسکن و ضد درد تجویز می نماید. بایستی مصرف داروها طبق گفته جراح انجام شود. داروهای آنتی بیوتیک نیز برای شما تجویز می گردند. هدف از مصرف این نوع داروها جلوگیری از بروز عفونت می باشد. برای آن که آنتی بیوتیک تاثیرگذاری کاملی داشته باشد ، بایستی دوره مصرفی آن ها تکمیل گردد. از این رو سر وقت معین شده از آن ها استفاده کنید. معمولاً متخصص پیشنهاد می کند برای آن که به حالت تهوع دچار نشوید ، پس از غذا داروهایتان را مصرف کنید؛ مگر در شرایطی خاص که ایشان صلاح بدانند بهتر است دارو قبل از غذا مصرف شود.

استفاده از کمپرس یخ در مراقبت های بعد از جراحی بینی

در 3 روز اول بعد از عمل بینی ، به منظور کاهش ورم و کبودی ایجاد شده ، می توانید از کمپرس یخ کمک بگیرید. بدین نحو که هر یک الی 2 ساعت ، کمپرس را در محل مورد نظر به مدت 10 الی 20 دقیقه نگه دارید. توصیه می شود کمپرس یخ را به طور مستقیم با پوست تماس ندهید. بهتر است دور آن یک پارچه لطیف نخی بپیچانید و سپس از آن استفاده کنید.

سایر مراقبت های بعد از عمل بینی :

  • بعد از کشیده شدن بخیه ها ، می توانید محل برش ها را با استفاده از صابون و آب به آرامی شستشو دهید. سپس خشک کنید
  • به مدت یک هفته سعی کنید لباس های زیپ دار یا دکمه دار بپوشید که در هنگام تعویض نیاز نباشد از سمت سر و گردن آن را خارج کنید.
  • تا بهبودی کامل بعد از رینوپلاستی در مکان های بسیار گرم و اشباع از بخار مانند سونا و جکوزی قرار نگیرید. گرمای زیاد باعث تورم بافت های بینی می شود.
  • حداقل تا 10 روز بعد از عمل بینی سیگار کشیدن و مصرف دخانیات را کنار بگذارید. نوشیدن مشروبات الکلی نیز باید قطع شود.
  • برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ترجیحاً در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی ، در معرض اشعه های خورشید قرار نگیرد یا اینکه حداقل در صورت رفتن به مکان های عمومی برروی پوست خود کرم ضد آفتاب اعمال نمایید.
  • پیاده روی سبک در این دوران نیز می تواند در کاهش ورم ایجاد شده ، تاثیر بسزایی داشته باشد. با حرکت کردن ، خون نیز بهتر در بدن جریان پیدا می کند و باعث می شود که کبودی و تورم در زمان کوتاه تری برطرف شوند.

شست و شوی بینی بعد از جراحی

بعد از جراحی بینی ، شست و شوی منظم بینی به عنوان یکی از مراحل مهم در بازگشت به سلامتی ناشی از عمل در دوران مراقبت های بعد از جراحی زیبایی بینی توصیه می شود. پس از جراحی ، بینی به طور معمول با اسپیلینت و یا گچ بینی پوشیده می شود ، این پوشش به شما کمک می‌کند تا از خطر خونریزی و عفونت در ناحیه جراحی جلوگیری شود ؛ همچنین آتل از ساختمان جدید بینی شما محافظت می کند. تا زمانی که آتل روی بینی قرار دارد ، نیازی به شست و شوی بینی نیست ، و تنها لازم است از قطره های تجویز شده توسط جراح بینی برای تمیز کردن و رفع گرفتگی بینی استفاده نمایید.

اگر پزشک شما بعد از برداشتن تامپون و گچ بینی ؛ توصیه به شست و شوی بینی با محلول سدیم کلراید دارد ، باید این کار را به طور دقیق و با دقت انجام دهید. لطفاً قبل از استفاده از هر چیزی ، دستانتان را با آب و صابون به خوبی بشویید. سپس از یک سرنگ برای وارد کردن محلول به بینی استفاده نمایید. محلول را با فشار ملایم به حفره های بینی وارد کرده و اجازه دهید تا ترشحات و ضایعات ناشی از عمل از راه بینی خارج شوند. از فین کردن و فشار اوردن به بینی در هنگام شست و شو جدا خودداری نمایید.

علاوه بر شست و شوی بینی ، شما باید از مصرف هر چیزی که می‌تواند باعث خشکی و تحریک بینی شود ، خودداری کنید. همچنین باید از فرو بردن گوش پاک کن و یا هر وسیله دیگر به داخل بینی به منظور تمیز کردن خودداری کنید و بدانید که این کار با خطرات و عوارض جدی همراه است. همچنین سعی کنید از قرص‌های ضد التهاب استفاده نکنید ،چرا که این قرص‌ها ممکن است باعث خونریزی شوند. به طور کلی ، شست و شوی بینی به صورت منظم و جلوگیری از هر چیزی که ممکن است باعث تحریک بینی شود ، می‌تواند به شما کمک کند تا در بازگشت به سلامتی پس از جراحی بینی خود موفق باشید. دقت داشته باشید که این کار باید با دستور و تجویز پزشک انجام شود.

شست و شوی بینی بعد از جراحی تا چه مدت باید ادامه داشته باشد ؟

معمولا توصیه می شود به مدت دو ماه به کمک محلول آب و نمک یا سرم سالین به شست و شو و تمیز کردن بینی خود بعد از جراحی ادامه دهید.

آشپزی بعد از عمل بینی

یکی از سوالات پر تکرار در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی در خصوص زمان آشپزی کردن بعد از این جراحی است. به صورت کلی شما به یک هفته زمان برای استراحت و ریکاوری برای انجام فعالیت های روزانه خود نیاز دارید. بعد از گذشت یک هفته نیز توصیه می شود از انجام فعالیت هایی که با خم کردن سر همراه است ، خودداری کنید. همچنین توصیه می شود برای جلوگیری از ضعف ناشی از عمل ؛ مدت زمان آشپزی کردن را به حداقل برسانید و از قرار گرفتن در برابر حرارت زیاد خودداری کنید.

خطرات آشپزی بعد از عمل بینی

ممکن است این سوال برای افراد ایجاد شود که چرا آشپزی کردن در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی ضرر دارد ؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت به دلیل پایین نگه داشتن سر در انجام آشپزی تورم و کبودی در نواحی چشم و بینی افزایش پیدا می کند. از طرفی حرارت گاز موجب تورم شدید بینی می شود ؛ همچنین ایستادن طولانی مدت می تواند موجب ضعف بیمار و افزایش تورم و کبودی های صورت شود.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر زرین قلم

 

کار با کامپیوتر و مطالعه بعد از جراحی بینی

در صورتی که علاقه مند به مطالعه کتاب هستید و دوست دارید در مراقبت های بعد از عمل بینی کتاب بخوانید ، توصیه می شود از خم کردن سر خودداری کرده به صورت طاقباز استراحت کنید و با قرار دادن چند بالش روی شکم زاویه مناسبی برای مطالعه خود ایجاد نمایید. همچنین می توانید در طی این مدت برای جلوگیری از ایجاد فشار به چشم ها از پادکست های صوتی استفاده نمایید.

در رابطه با استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ در دوره نقاهت بعد از جراحی بینی ، بهتر است حداقل تا 2 هفته صبر نمایید و تلاش کنید تا از پایین انداختن سر در هنگام کار با این وسایل خودداری کنید. لازم است برای جلوگیری از تورم بینی زاویه کار با مانیتور مماس با صورت شما باشد.

عوارض خمیازه کشیدن در مراقبت های بعد از عمل بینی

همانطور که می دانید در مراقبت های پس از جراحی بینی از بیماران خواسته می شود از انجام هر گونه حرکت در صورت که موجب تکان خوردن بینی می شود ، خودداری نمایند. از آنجایی که اعضای چهره در ارتباط با یکدیگر هستند و بینی و دهان در فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته اند ، صحبت کردن ، عطسه و خمیازه کشیدن در این دوران توصیه نمی شود. اما اگر احساس نیاز به عطسه یا خمیازه پیدا کنیم چه باید کرد ؟ توصیه می شود در چنین شرایطی از باز کردن بیش از اندازه دهان جلوگیری کرده و به صورت کنترل شده ای اقدام به خمیازه کشیدن کنید. همچنین توصیه می شود از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید ؛ چرا خستگی و کسالت میل به خمیازه کشیدن را در افراد افزایش می دهد. اگر به صورت کنترل شده عطسه کنید یا خمیازه بکشید ، هیچ گونه عارضه و خطری شما را تهدید نمی کند.

خوردن نوشابه بعد از عمل بینی

یکی از توصیه های بسیار مهم در مراقبت های بعد از جراحی بینی پرهیز از نوشیدن نوشابه های گازدار است. انواع شیرین کننده های طبیعی و غیر طبیعی موجود در نوشابه ها  می تواند سردردهای میگرنی شما را بعد از عمل بینی افزایش دهد. از طرفی گاز موجود در این نوشیدنی ها نیز به دلیل احساس نامطلوبی و فشاری که به عصب های بینی وارد می کند ، توصیه نمی شود. همچنین دقت داشته باشید که از مصرف نی برای نوشیدن مایعات بعد از جراحی بینی باید خودداری کنید ؛ چرا که این کار فشار زیادی به بافت های در حال ترمیم بینی وارد می کند بهتر است از لیوان برای نوشیدن مایعات استفاده نمایید.

اصلاح صورت بعد از جراحی بینی

همانطور که می دانید ایجاد هر نوع فشار به صورت و بینی در طی دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی ممنوع است. اصلاح صورت با هر روش با ایجاد فشار همراه بوده ، از این رو بهتر است حداقل تا دو هفته از اصلاح کردن صورت بعد از عمل بینی خودداری کنید.

ماساژ بینی بعد از عمل

پس از جراحی، ماساژ بینی ممکن است به عنوان یکی از تکنیک‌ های مراقبت های بعد از جراحی بینی مورد استفاده قرار گیرد. اما مهم است که بدانید هر گونه اقدامی را تنها با تأیید و راهنمایی جراح خود انجام دهید. در اینجا چند نکته در مورد ماساژ بینی پس از جراحی آورده شده است:

  • تأیید پزشک : قبل از هرگونه فعالیت مرتبط با مراقبت‌ های پس از عمل بینی ، باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما راهنمایی می ‌کند که آیا ماساژ بینی برایتان مناسب است یا خیر، و اگر مناسب است، چگونه انجام داده شود.
  • زمان مناسب : پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد که تا چه زمانی ماساژ دادن را ادامه دهید. ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از عمل به ماساژ نیاز باشد.
  • نرمی و دقت : هنگامی که به ماساژ مشغول می ‌شوید، بسیار مهم است که با نرمی عمل کنید و از هرگونه فشار یا حرکت شدیدی اجتناب کنید. باید با دقت و با استفاده از انگشتان خود، حرکات ملایم انجام دهید.
  • اتکا به راهنمایی پزشک : ممکن است پزشک به شما نشان دهد کدام قسمت‌ های بینی باید مورد ماساژ قرار گیرد و چگونه این کار انجام شود. حتما از راهنمایی ‌های پزشک خود پیروی کنید.
  • استفاده از لوسیون یا روغن :  قبل از انجام ماساژ، ممکن است جراح شما به شما بگوید که از لوسیون یا روغن خاصی استفاده کنید تا از فشار و اصطکاک جلوگیری شود.
  • احتیاط در زمان بهبودی : اگر هنوز بینی شما در حال بهبود است یا احتمال خونریزی وجود دارد، ممکن است بهتر باشد از انجام ماساژ خودداری کنید و به بینی زمان کافی برای بهبود بدهید.

به یاد داشته باشید که هر فعالیت در زمینه مراقبت های بعد از جراحی بینی باید با تأیید پزشک شما انجام شود و هرگونه تغییر در برنامه مراقبتی باید با مشورت با او صورت گیرد.

دکتر محمدعلی زرین قلم

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
2 پرسش ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
احمد رضا
احمد رضا
2 سال ها گذشته

میشه در مورد خمیازه کشیدن بعد از جراحی بینی هم توضیح بدید من از خیلی در طول روز خمیازه می کشم می ترسم بعد از عمل بینیم آسیب ببینه

شیلان
شیلان
1 سال گذشته

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر ببخشید من سه ماه پیش جراحی بینی پیش شما انجام دادم میخواستم بدونم میتونم برم باشگاه بدنسازی؟