العربیة

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

ورم بعد از جراحی بینی ✔ روش های موثر در کاهش ورم بینی

تمام کسانی که تحت پروسه جراحی بینی در مشهد قرار گرفته اند برای مشاهده فرم جدید دماغ خود بسیار هیجان زده می باشند. لازم است بدانید هر چند که پس از برداشتن پانسمان متوجه تغییرات چشمگیری خواهید شد ، اما همچنان شکل نهایی در پشت ورم ایجاد شده ، پنهان است. ورم بعد از جراحی بینی اصلی ترین فاکتوری است که مدت ریکاوری را طولانی می کند و دستیابی به ماحصل را به تاخیر می اندازد. دکتر محمد علی زرین قلم ، بهترین جراح بینی در مشهد در این مقاله راهکار های بسیاری را در ارتباط با یکی از عوارض بعد از رینوپلاستی را شرح می دهند که این نکات جزو مراقبت های بعد از جراحی محسوب می شود.

 

ورم بعد از جراحی بینی - دکتر زرین قلم

 

تورم یک از معمول ترین اثرات جانبی پس از عمل بینی می باشد و تمام متقاضیان در جلسه مشاوره با پزشک ، در این باب سوالات بسیاری می پرسند. میزان بروز ورم بینی به موارد مختلفی بستگی دارد. میزان تغییرات اعمال شده ، ضخامت پوست و نحوه مراقبت از دماغ پس از رینوپلاستی ، مواردی هستند که شدت تورم را کاهش یا افزایش می دهند. جراح بینی مشهد برای کمک به شما در این امر ، دستورالعمل هایی را در اختیارتان قرار می دهد تا هر چه سریع تر این دوره را پشت سر بگذارید و از بینی جدید خود لذت ببرید.

تاثیر چسب زدن بر ورم بعد از جراحی بینی :

پس از رینوپلاستی ، جهت کاهش تورم و تثبیت فرم جدید بینی ، بایستی از چسب بینی استفاده کرد. گفتنی است ک استفاده از این محصول به مدت 4 هفته ابتدایی بعد از عمل بینی که جزو مراقبت های بعد از جراحی بینی به حساب می آید کمک بسزایی برای کاهش تورم و کبودی در این ناحیه می کند. با امر بر اینکه مدت زمان استفاده از چسب بینی در هر فرد متفاوت است دقت کنید که برداشتن و کنار گذاشتن آن نیاز به نظر بهترین جراح بینی در مشهد دارد و فرد با نظر شخصی نباید این کار را انجام دهد. نحوه درست چسب زدن را جراح در جلسه مشاوره به شما آموزش می دهد و در معاینه اولیه بعد از روند اولین بار خود دکتر یا دستیاران وی چسب را بر روی بینی شما می گذارند. شیوه درست چسب زدن بینی در روند بهبود این تورم و کبودی های بعد از عمل زیبایی بینی بسیار موثر است.

روند بهبودی ورم بعد از جراحی بینی

 

 

بلافاصله پس از جراحی رینوپلاستی

به احتمال زیاد رینوپلاستی تحت بیهوشی عمومی انجام می پذیرد. پس از کسب هوشیاری لازم و تایید پزشک از مرکز درمانی مرخص شده و می توانید به خانه باز گردید. در این زمان شما می توانید برای کاهش تورم بینی و نواحی اطراف آن از کمپرس یخ استفاده نمایید. با توجه به نقاطی از صورت که متورم شده اند ، جراح نحوه صحیح قرار دادن کمپرس و زمان مناسب را برای تان توضیح می دهد. همچنین به شما پیشنهاد می کند تا زمانی که ورم بعد از جراحی بینی به طور کامل بهبود نیافته است به صورت طاق باز خوابیده و تعدادی بالش را زیر سر و پشت کمر خود قرار دهید.

یک هفته بعد از عمل بینی

در این بازه معمولاً بخیه ها در صورت جذبی نبودن کشیده شده و پانسمان و اسپلینت قرار گرفته بر روی دماغ برداشته می شوند؛ با اینحال همچنان بینی تا حدودی متورم می باشد. اما با گذشته یک هفته ورم تا حدی برطرف شده است که مشکلات تنفسی ناشی از آن رفع شده و متوجه تغییرات بیشتری در ساختار دماغ خواهید شد.

دو هفته پس از جراحی بینی

با پشت سر گذاشتن دو هفته ، تقریبا میزان زیادی از ورم بهبود یافته است. با کاهش تدریجی ورم ، بینی به فرم نهایی خود نزدیک تر می شود. در این زمان اگر همچنان دماغ به طرز قابل توجهی متورم باشد ، دکتر محمد علی زرین قلم ، بهترین جراح بینی مشهد  از فرد می خواهد همچنان به چسب زدن ادامه دهد. در صورت نیاز ، تزریق کورتون نیز پیشنهاد می شود.
طی 3 الی 4 هفته بعد از عمل بینی تقریباً تمام اثرات جانبی از جمله ورم برطرف شده و فرد می تواند فعالیت های خود را رفته رفته از سر بگیرد.

برای کاهش ورم بعد از جراحی بینی چه کارهایی باید انجام دهید ؟

اولین موردی که پیش از این نیز به آن اشاره شد ، استفاده از کمپرس یخ می باشد. کمپرس در 48 ساعت اول علاوه بر ورم ، پف و درد ایجاد شده را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. برای قرار دادن کمپرس در محل مورد نظر ابتدا باید آن را در یک حوله تمیز بپیچانید و به مدت 10 تا 15 دقیقه آن را بر روی ناحیه متورم نگه دارید. جهت استفاده از کمپرس به دو نکته باید توجه داشته باشید:

  1. کمپرس را بیش از زمان گفته شده در یک محل به صورت ثابت نگه ندارید.
  2. کمپرس یخ نباید مستقیماً با ناحیه مورد نظر تماس پیدا کند.

نحوه خوابیدن

نحوه خوابیدن بعد از جراحی نیز در امر کاهش ورم بعد از جراحی بینی مؤثر است. لازم است هنگام خواب یا استراحت بر روی کمر دراز کشیده و یک یا دو بالش را زیر سر و پشت کمر خود بگذارید. همچنین برای جلوگیری از تکان خورد در خواب و تغییر حالت بدن و صورت می توانید چند بالش نیز در کنار بدن تان قرار دهید.

تغذیه

مصرف زیاد مایعات در هفته اول بعد از عمل بینی ، به کاهش ورم کمک بسیاری می کند. در این بازه می توانید علاوه بر آب آشامیدنی از آب میوه های طبیعی نیز استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که مشروبات الکلی تا کسب بهبودی کامل باید کنار گذاشته شوند ؛ زیرا در شدت یافتن تورم اثر گذار هستند. از مصرف غذاهای شور و تند نیز باید دوری کنید ؛ چرا که یکی از عوامل افزایش التهاب و ورم دماغ بعد از عمل هستند.

فعالیت

میزان فعالیت هایتان نیز باید محدود گردد. تمرین های سنگین ورزشی علاوه بر بالا بردن تورم بینی ممکن است به محل بخیه ها نیز فشار وارد سازند. البته پیاده روی سبک می تواند بسیار مفید باشد. این عمل باعث می شود خون در بدن بهتر گردش پیدا کند و بینی سریع تر بهبود یابد. در نتیجه ورم بعد از جراحی بینی نیز در زمان کمتری از بین می رود.

آیا ورم چشم پس از عمل بینی خطرناک است ؟

جواب این سوال خیر است ، زیرا تورم و کبودی ابتدایی ترین واکنش بدن در برابر تغییرات رخ داده است. ورم بعد از عمل زیبایی بینی در چشم ها نیز پدید می آید که امری طبیعی بوده و پس از سپری شدن دوره نقاهت اولیه به طور کامل بهبود می یابد. میزان تورم در این قسمت به استخوانی بودن بینی نیز مربوط می باشد در واقع این عارضه بیشتر در افرادی با نوع بینی های استخوانی دیده می شود و در دیگر گروه میزان ورم بعد از جراخی بینی کمتر از این دسته از افراد می باشد. اما مشاهده این حالت بعد از اتمام روند جای نگرانی ندارد مگر این که در مدت زمان کوتاهی بهبودی نیابد. در چنین موقعیتی بایستی به بهترین پزشک در مشهد مراجعه کنید که طبق صلاحدید وی مراقبت های لازم را انجام دهید. لازم به ذکر است که اشخاص در دوره نقاهت با توجه به مراقبت های بعد از عمل بینی این عارضه را به سرعت پشت سر می گذارند.

تفاوت ورم بینی استخوانی و گوشتی بعد از جراحی

همانطور که می دانید در یک دسته بندی کلی بینی را به دو نوع گوشتی و استخوانی تقسیم بندی می کنند. از جمله موارد موثر در این تقسیم بندی به ضخامت پوست ، میزان استحکام استخوان و غضروف های بینی می توان اشاره نمود. این عوامل موجب می شود تا پروسه و نتایج این جراحی تفاوت هایی با یکدگیر داشته باشند. یکی از مهم ترین تفاوت هایی این دو نوع بینی میزان تورم بینی بعد از جراحی است. به صورت کلی افرادی که جراحی بینی گوشتی در مشهد انجام می دهند ، میزان تورم بیشتری را نسبت به افراد با بینی استخوانی تجربه می کنند. همچنین میزان ماندگاری این تورم در بینی های گوشتی اغلب تا یک سال و نیم ادامه دارد.

در مواقعی که میزان ورم بینی بعد از جراحی زیاد باشد و راهکارهایی مثل استفاده از کمپرس یخ ، رعایت رژیم غذایی ، استفاده از چسب بینی موثر واقع نشود ، لازم است با صلاحدید و تشخیص جراح ، تزریق کورتون به بینی صورت بگیرد.

آیا ورم بعد از جراحی بینی به صورت یکسان نمود پیدا می کند ؟

خیر ، ممکن است ناحیه ای از بینی نسبت به سایر نقاط دچار تورم بیشتری شود که این موضوع موجب می شود تا بینی نامتقارن به نظر برسد ؛ از این رو از تمامی بیماران خواسته می شود صبور بوده و از قضاوت زودهنگام در رابطه با فرم بینی خودداری نمایند. همچنین لازم به ذکر است که معمولا نوک بینی دارای بیشترین ورم بعد از جراحی می شود که نیازمند صبوری بیشتری برای رفع و برطرف شدن این موضوع است.

تا چه اندازه ورم بینی بعد از جراحی طبیعی است ؟

لازم است بدانید که میزان ورمی که بعد از جراحی تجربه می کنید ، به دامنه کار انجام شده بستگی دارد. در حالت کلی بیشتر افراد بعد از گذشت دو هفته شاهد روند کاهشی ورم بینی خود بعد از جراحی خواهند بود در شرایطی که احساس می کنید با گذشت زمان ، همچنان بینی شما دارای تورم زیادی است ، لازم است در خصوص این موضوع با جراح بینی خود مشورت نمایید تا در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم انجام شود.

سریع ترین روش های کاهش ورم بعد از جراحی بینی

  • پس از انجام جراحی رینوپلاستی ، کاهش ورم بینی می ‌تواند مشکلی مزمن برای بسیاری از افراد باشد. این وضعیت می‌ تواند منجر به عدم راحتی و کاهش اعتماد به نفس شود. اما وجود روش‌ های مختلفی برای کاهش ورم بینی پس از عمل زیبایی بینی وجود دارد که می ‌تواند به بهبودی سریع ‌تر و شکل گیری بهتر بینی شما کمک کند.
  • یکی از روش ‌های اصلی کاهش ورم بینی بعد از عمل زیبایی بینی ، استفاده از کمپرس یخ است. قرار دادن کیسه‌ های یخی روی نواحی متورم و نواحی اطراف بینی و چشم به شدت کمک کننده است. همچنین ، استفاده از داروها و دستورات پزشکی مانند ضد التهاب‌ها و داروهای تجویزی می ‌تواند بهترین و مؤثرترین روش‌ها برای کاهش ورم بینی شما بعد از جراحی باشد. پایبندی به دستورات پزشک و استراحت کافی نیز از اهمیت ویژه ‌ای در دوران مراقبت های بعد از عمل بینی برخوردار است.
  • علاوه بر این ، ماساژ دادن منظم بینی با دستور و اموزش جراح بینی به نیز می‌تواند به افزایش جریان خون و کاهش ورم بینی بعد از جراحی رینوپلاستی کمک کند. دقت داشته باشید که ماساژ بینی بعد از عمل با ریسک ها و چالش های بسیاری همراه است به همین علت باید با نهایت دقت و کمترین میزان فشار انجام شود تا بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. افزون بر این ، توصیه می‌شود که از مصرف موادی مانند نمک و مواد غذایی اسیدی و تند را کاهش داده و مصرف مواد غذایی با خاصیت ضد التهاب مثل سبزیجات ، میوه هایی مثل آناناس ، توت فرنگی ، زرد آلو ، هندوانه ، آووکادو ، کرفس و میوه هایی که خاصیت ضد آنتی اکسیدانی دارند را افزایش دهید.
  • با کمک گرفتن از این روش ‌ها و توصیه ‌ها ، ورم بعد از جراحی بینی می‌تواند بهبود یابد و فرآیند بهبودی سریع ‌تری را تجربه کنید.

دکتر محمدعلی زرین قلم

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
زهرا
زهرا
1 سال گذشته

آقای دکتر سلام ببخشید من شش ماه پیش جراحی بینی فانتزی انجام دادم هنوز ورم دارم این طبیعیه؟