توضیحاتی درباره جراحی های درمانی

منظور از جراحی های درمانی ، انجام هر گونه عمل ؛ از جمله عمل لوزه ، جراحی آندوسکوپیک بینی و سینوس ، عمل پولیپ بینی ، جراحی تیروئید و از این قبیل موارد در راستای درمان بیماری ها ، ناهنجاری ها و آسیب دیدگی ها در افراد می باشد ؛ لازم به ذکر است ، دریافت نتایج مطلوب از عمل های درمانی ، نیازمند انجام آن ها توسط پزشک ماهر و باتجربه می باشد.

جراحی های درمانی

جراحی لوزه

جراحی لوزه ؛ جهت درمان برخی از مشکلات لوزه که امکان درمان آن ها از طریق سایر روش های درمانی ؛ از جمله دارو درمانی وجود ندارد ، انجام می گیرد.

لوزه ها ، بافت های لنفاوی هستند که در انتهای حلق ، زبان و پشت بینی قرار گرفته و از ورود ویروس و باکتری ها به درون بدن ، جلوگیری می کنند ؛ اما این بدین معنی نمی باشد که نبود آن ها ، افراد را با مشکل مواجه کند ؛ به همین علت ، گفته می شود در صورت بزرگ شدن لوزه سوم و بروز مشکلاتی ؛ از قبیل گلو درد ، خرخر شبانه ، بدبویی دهان و از این قبیل موارد و در نهایت ، عدم دریافت نتایج مطلوب از دارو درمانی ، بهترین راه حل انجام جراحی می باشد.

به منظور انجام جراحی لوزه ، تکنیک های بسیاری وجود دارد که توسط متخصص گوش و حلق و بینی ، انتخاب می گردد.

دکتر محمد علی زرین قلم در این باره می فرمایند :

در صورت عدم درمان لوزه های بزرگ و همچنین بی توجهی به درمان لوزه در کودکانی که آپنه انسدادی حین خواب و ایست تنفس در زمان خواب دارند ؛ خطر بیماری های مختلف در کودک افزایش می یابد که از آن جمله به موارد زیر می توان اشاره کرد :

بیش فعالی ، کاهش تمرکز و یادگیری کودک در طول روز ، اختلال رشد دندان ها ، پوسیدگی و بدشکلی دندان های ثانویه به تنفس دهانی و باز ماندن دهان در طول شب ، اختلال شنوایی و اوتیت سروز گوش میانی ، اختلالات قلبی عروقی

ادامه مقاله جراحی های درمانی

جراحی آندوسکوپیک بینی و سینوس

در حال حاضر ؛ به منظور درمان مشکلات سینوسی ، مشکلات مخاطی بینی و دیگر مشکلات مربوط به بینی از روش آندوسکوپی بینی و سینوس ، استفاده می شود ؛ در این روش ، بدون ایجاد برش و با استفاده از ابزاری به نام آندوسکوپ ، درمان صورت می گیرد و به همین علت ، دارای مزایایی ؛ از جمله دوران نقاهت کوتاه ، درد خفیف و از این قبیل موارد می باشد.

جراحی پولیپ بینی

در مرحله اول ؛ به منظور درمان پولیپ بینی ، استفاده از دارو پیشنهاد می گردد ؛ اما در صورت عدم دریافت نتایج مطلوب ، تنها راه درمان انجام جراحی پولیپ بینی خواهد بود.

در حال حاضر ؛ رایج ترین روش جهت رفع پولیپ بینی از طریق جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی ، می باشد.

جراحی تیروئید

در صورت بروز مشکل در عملکرد غده تیروئید ( پرکاری یا کم کاری تیروئید ) ، امکان درمان با مصرف دارو وجود دارد ؛ اما در صورت مشاهده توده در حنجره یا عصب و همچنین غده پاراتیروئید تنها راه درمان ، انجام جراحی تیروئید می باشد.