العربیة

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

تغذیه بعد از جراحی بینی

همانطور که می دانید توجه به مواد غذایی مصرفی صحیح برای داشتن بدنی سالم و تندرست بسیار مورد اهمیت است . نقش آن ها در قبل و بعد از همه  جراحی ها اعم از عمل های درمانی و زیبایی اهمیت دو چندانی پیدا می کند چرا که به طور مستقیم می تواند در روند درمان و طی کردن دوره نقاهت و بهبودی سریعتر تاثیر گذار باشد . تغذیه بعد از جراحی بینی بطور کلی می تواند دوره نقاهت را کوتاه نماید و یا باعث شود تا رسیدن به بهبودی و سلامت کامل تاخیر بیافتد . در عمل زیبایی بینی در مشهد پزشکان توصیه های لازم را که شامل بایدها و نبایدهای غذایی و میوه و غیره هستند را به جهت داشتن یک رژیم غذایی که به بهبود سریعتر بیمار کمک می کند اشاره می کنند تا بدن فرد پس از عمل دچار عارضه خاصی نشود. در این مقاله از دکتر زرین قلم ، جراح بینی مشهد ، به نکات تغذیه ای مهم بعد از عمل بینی خواهیم پرداخت.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی - دکتر زرین قلم

تغذیه بعد از عمل بینی

هنگامی که شما اقدام به عمل جراحی می کنید متخصص قبل از انجام عمل و در وقت مشاوره دستوراتی خواهد داد تا روند نقاهت به بهترین شکل و بدون به وجود آمدن مشکل سپری شود .در مورد تغذیه بعد از جراحی زیبایی دماغ پزشک به شما توصیه خواهد کرد که تا می توانید غذاهایی مصرف نمایید که ریسک عوارض احتمالی که در همه عمل های جراحی ممکن است اتفاق بیافتد به کمترین میزان خود برسد و دوره ترمیم ناحیه تحت عمل و همچنین دوران نقاهت با سرعت بیشتری پیش برود .

با این حال با توجه به توصیه های دکتر محمد علی زرین قلم ، دکتر بینی مشهد لازم نیست شما تغییر زیادی در سبک تغذیه ای خود پیش از عمل داشته باشید و رژیم غذایی خود را به طور کامل تغییر دهید اما ضروری ست که از خوردن برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها اجتناب نموده و برخی دیگر از مواد غذایی که به روند بهبودی کمک می کنند را مصرف نمایید . در ادامه مقاله در مورد بایدها و نبایدهای تغذیه بعد از جراحی بینی به تفصیل خواهیم پرداخت.

اهمیت رژیم غذایی در 24 ساعت اول بعد از جراحی بینی

پس از عمل زیبایی بینی ، رژیم غذایی و مراقبت ‌های تغذیه ‌ای در 24 ساعت اول بسیار اهمیت دارد. در این مدت ، بدن نیاز به تغذیه مناسب و کافی دارد تا به بهبودی سریع‌ تر و بهبود عملکرد بدن کمک کند. اما برخی از مسائل مانند بی اشتهایی و تهوع ممکن است این فرآیند را مختل کنند.

  1. بی اشتهایی :

بعد از جراحی ، برخی افراد دچار بی اشتهایی می‌ شوند. این ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند عوارض داروی بیهوشی یا تغییرات هورمونی به دلیل استرس باشد. اما مصرف غذا و مایعات در این بازه امری حیاتی است ، حتی اگر احساس گرسنگی نداشته باشید. مصرف مایعات اهمیت بسیاری دارد تا از کم آبی بدن جلوگیری شود. می ‌توانید مایعاتی مانند آب ، آبمویه های طبیعی غیر اسیدی و سوپ ‌های ساده میل کنید.

  1. تهوع :

تهوع نیز از عوارض شایع پس از جراحی بینی است ، به ویژه اگر از داروهای بیهوشی استفاده شده باشد. برای کنترل تهوع ، ممکن است پزشک شما داروهای ضد تهوع را تجویز کند. همچنین ، مصرف مواد غذایی سبک و غیر اسیدی در روز اول بعد از جراحی توصیه می شود.  از مصرف غذاهای چرب و شیرین و مواد غذایی اسیدی در 24 ساعت اول بعد از عمل بینی که احساس تهوع دارید ، پرهیز نمایید.

در این مرحله ، رژیم غذایی باید غذاهای نرم و خوشمزه را شامل شود تا اشتهای شما بیشتر شود. غذاهای نرم مانند پوره‌ ها ، سوپ ‌ها ، مواد پروتئینی نرم ( مانند مرغ و ماهی ) و مواد مایعی مانند آب میوه گزینه مناسبی هستند. همچنین ، ممکن است پزشک شما رژیم غذایی خاصی را توصیه کند که شرایط شما بهتر در نظر گرفته شود.

جراحی زیبایی بینی و نکات تغذیه ای پس از آن

رینوپلاستی  نوعی عمل  زیبایی به حساب می آید که در آن سایز و فرم بینی با استفاده از تکنیک های خاص تغییر می کند . با توجه به این که بینی انسان برجسته ترین عضو صورت است پس حتی کوچکترین و و ظریف ترین تغییر در آن می تواند تا حد زیادی زیبایی فرد را بهبود ببخشد یا نتیجه برعکس داشته باشد . جراحی زیبایی بینی یکی از قدیمی ترین انواع پروسه زیبایی به حساب می آید و به علت محبوبیت زیاد جای خود را در بین افرادی که تصمیم به تغییر در صورت خود گرفته اند باز کرده است . ضروری ست کسانی که تمایل به انجام عمل رینوپلاستی دارند نکاتی را قبل و بعد از عمل رعایت کنند که نتیجه بهتری در انتظارشان باشد . یکی از نکات مهم پس از انجام عمل زیبایی بینی به رعایت تغذیه اشاره می کند . تغذیه بعد از جراحی بینی در طی کردن دوره نقاهت پس از عمل تاثیر به سزایی خواهد داشت . در این مقاله به نکات و مواردی که لازم است رعایت شود تا این دوران بدون مشکل سپری شود خواهیم پرداخت .

مصرف غذاهای نرم بعد از جراحی بینی

بلافاصله پس از عمل که به هوش می آیید و درست زمانی که اثر آرامبخش ها و داروهای مسکن از بین می روند حتما احساس گرسنگی به سراغ شما خواهد آمد و نیاز پیدا خواهید کرد که چیزی بنوشید یا غذا بخورید . سعی کنید از همان لحظه ضرورت تغذیه بعد از جراحی بینی را جدی بگیرید و از رژیم غذایی که در زمان مشاوره پزشک جراح به شما اعلام کرده است پیروی کنید .

پس از به هوش آمدن غذایی نرم و کمی شیرین مصرف کنید . انواع سوپ ها می تواند انتخاب خوبی در این مرحله باشد . بسته به این موضوع که شما تهوع دارید یا خیر ممکن است بدن شما فقط نیاز به نوشیدن مایعات داشته باشد چرا که ممکن است خوردن مواد غذایی دیگر باعث تهوع و حتی استفراغ شود . این رژیم غذایی نرم را تا چند روز پس از عمل ادامه بدهید تا بطور کامل احساس کنید دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد و می توانید غذاهای معمول را استفاده کنید و به رژیم قبل خود برگردید . در ذیل به چند نوع غذای نرم و ساده اشاره خواهیم کرد :

  • آب گوشت ( اگر شما با وجود گرسنگی احساس تهوع دارید )
  • ماست
  • جو دو سر
  • مصرف مواد غذایی فیبر دار

هر چند که لازم است شما در چند روز ابتدایی پس از عمل فقط غذاهای نرم بخورید که به فک و صورت خود در هنگام جویدن فشار کمتری وارد شود و درد و ناراحتی برای شما اتفاق نیافتد اما فراموش نکنید که مواد غذایی فیبردار را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانید. در تغذیه بعد از جراحی بینی لازم است به وجود فیبر ئر منابع غذایی نیز توجه نمود . فیبر باعث می شود حرکات روده ای شما به درستی انجام شود و مشکل گوارشی و یبوست که می تواند باعث افزایش فعالیت بدنی در دوران اولیه شود را از بین ببرد .

دستگاه گوارشی انسان نیازمند دریافت فیبر است تا بتواند به تسهیل دفع مواد زاید کمک کند . چنانچه فرد بعد از عمل بینی فیبر کافی دریافت نکند ممکن است در اثر مصرف داروها و تزریق مواد بیهوش کننده دچار یبوست شود . در هنگام دفع احتمال اینکه به صورت و فک فشار وارد شود بالا می رود و ممکن است بینی دچار خونریزی گردد . اگر همچنان پس از عمل نیاز است که دارو مصرف کنید و فعالیت فیزیکی خود را کاهش دهید استفاده از مواد غذایی فیبر دار به بهبود شرایط گوارشی کمک می کند . میوه های نرم مانند موز توت فرنگی هلو و یا سبزیجات پخته شده مانند نخود فرنگی هویج انواع نان های سبوس دار سرشار از فیبر هستند .

تغذیه بعد از جراحی بینی - دکتر زرین قلم

اهمیت دمای غذا در روند تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی به نکات جزیی نیز اشاره دارد . بطور مثال لازم است بدانید درجه دمای غذا یا نوشیدنی که بعد از عمل مصرف می کنید بسیار حایز اهمیت است . غذای بسیار گرم و یا بسیار سرد می تواند تاثیر سو در روند بهبودی بگذارد . پایین نگه داشتن دمای دهان و بینی ممکن است باعث بروز درد موضعی در ناحیه تحت عمل شود و امکان سردرد را افزایش دهد . بنابراین از مصرف غذاهایی با دمای بسیار سرد و یا بسیار گرم در هفته های اولیه پس از عمل خودداری کنید .

اجتناب از خوردن مواد غذایی جویدنی

قبل از عمل دست خود را بر روی بینی و صورت خود گذاشته و یک تکه سیب یا آدامس در دهان خود بگذارید و شروع کنید به جویدن ! در زمان جویدن مواد غذایی بینی شما نیز به حرکت در می آید . شاید در حالت عادی این حرکت بینی مشکلی ایجاد نکند اما زمانی که بر روی صورت شما فرآیند زیبایی بینی انجام شده باشد می تواند مشکل ساز شود . اینجاست که رعایت اصول جزیی تغذیه بعد از جراحی بینی مورد اهمیت واقع می شود . در هنگام نقاهت لازم است بینی تا حد امکان ثابت باشد تا از بروز هر گونه مشکل جلوگیری گردد . بنابراین تا زمانی که پزشک جراح به شما اجازه نداده است از مصرف مواد غذایی سفت و یا حتی جویدن آدامس اجتناب کنید .

پرهیز از مصرف کافئین و الکل

دکتر پس از عمل در توصیه های خود اکیدا اعلام می کند تا چند روز پس از عمل بینی از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین پرهیز شود چراکه مصرف این مواد خطر خونریزی را در ناحیه تحت عمل افزایش خواهند داد. همینطور این مواد کافئین دار و الکل می توانند خطر تجمع خون یا به اصطلاح هماتوم را در زیر پوست افزایش داده و موجب تورم شدیدتر در بینی شود. کافئین موجود در این مواد می تواند باعث افزایش فشار خون شود و بالا رفتن فشار خون برای برخی از بیماران مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. در این مورد که دقیقا تا چه زمانی باید از مصرف این مواد پرهیز کرد توسط جراح تعیین می شود پس به توصیه پزشک معالج خود در رابطه با تغذیه بعد از جراحی بینی توجه داشته باشید .

مصرف غذاهای شور

در زمان دوره نقاهت پس از جراحی زیبایی بینی ، مصرف غذاهای آماده به دلیل سهولت در تهیه آنها ممکن است راحت به نظر برسد اما از طرفی میزان نمک موجود در غذاهای آماده مانند ماکارونی و انواع پنیر منجمد بالاست و احتمال اینکه بر تورم بینی و شدت یافتن آن تاثیر بگذارد ، نگرانی هایی وجود دارد . بنابراین نمیتوان در برنامه غذایی پس از رینوپلاستی از این قبیل غذاهای آماده بطور مرتب استفاده نمود . مصرف سدیم می تواند موجب تورم شود ، پس اگر بیماری خاصی دارید که نیاز است مصرف سدیم را محدود نمایید بهتر است قبل از انجام جراحی با پزشک  خود صحبت کنید تا به شما توصیه های لازم را در این رابطه اعلام نماید.

مصرف پروتئین ها و چربی ها در رژیم غذایی بعد از عمل بینی

در تغذیه بعد از جراحی بینی به دو گروه پروتیین ها و چربی های مفید نیز باید اشاره کرد . پروتئین ها می توانند آمینواسید لازم بدن را تامین نمایید و این امر به بافت آسیب دیده که در هنگام عمل برش خورده کمک می کند تا با سرعت بیشتری ترمیم شوند. پروتئین در گوشت تخم مرغ و غیره یافت می شوند. از سویی دیگر مصرف چربی های مفید به این دلیل که می توانند انرژی لازم را به بدن شما برگردانند و سیستم ایمنی بدنتان را بهبود ببخشند در دوران پس از عمل بسیار مفیدند . چربی های مفید شامل روغن زیتون آواکادو و انواع مغزها هستند . بنابراین سعی کنید این دو گروه را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانید . در پایان باید گفت برنامه غذایی پس از عمل بینی باید شامل منابعی باشند که دارای مواد مغذی زیادی هستند . این مواد شامل میوه ها و سبزیجات پخته شده و همچنین منابع پروتئین و فیبر هستند . منابع ذکر شده به بهبودی سریع و ترمیم جای برش کمک میکنند تا دوران پس از رینوپلاستی به راحتی و در زمان کوتاهی سپری شود .

 

تغذیه بعد از جراحی بینی - دکتر زرین قلم

 

از مصرف میوه و سبزیجات تازه بعد از عمل بینی غافل نشوید !

  • در تغذیه بعد از جراحی بینی به بیماران توصیه می شود روزانه میوه و سبزیجات تازه میل نمایند. بهتر است سبزیجات را به صورت بخارپز مصرف نمایید تا نرم شده و جویدن آن برای شما سخت نباشد و خاصیت آن از بین نرود.
  •  در خصوص میوه ها نیز مصرف موز ، توت فرنگی ، آناناس ، هلو و هر نوع میوه دیگر با توجه به فصلی که در آن جراحی زیبایی بینی انجام داده اید ، می تواند مفید باشد و به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبودی سریع تر شما کمک کند.
  • از طرفی میوه و سبزی ها دارای ویتامین و مواد معدنی مفیدی هستند که مصرف آن ها در طی دوران نقاهت می تواند به ترمیم سریع تر زخم های جراحی کمک کند و از بروز یبوست بعد از عمل بینی که بسیار شایع است ؛ جلوگیری نماید.
  • همچنین می توانید از آب میوه های طبیعی در این دوران استفاده نمایید. آب کرفس و آب آناناس نیز به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارند برای کاهش کبودی و تورم بینی بسیار مفید بوده ؛ از این رو مصرف آن ها توصیه می شود.

مصرف چای سبز بعد از جراحی رینوپلاستی

چای سبز خواص بسیاری دارد و منبع آنتی اکسیدان به شمار می آید ؛ با این حال از آنجایی که این نوشیدنی مفید بر افزایش ضربان قلب و فشار خون تاثیر دارد ، توصیه می شود حداقل به مدت 10 روز بعد از جراحی از مصرف آن خودداری کنید ؛ چرا که ممکن است منجر به خونریزی ، افزایش کبودی و تورم بینی شما بعد از عمل شود.

کله پاچه بعد از جراحی بینی

آب کله پاچه برای ترمیم بافت های بینی بعد از جراحی مفید بوده و می تواند به تقویت سیستم ایمنی و کوتاه شدن دوره ریکاوری شما بعد از عمل کمک نماید ؛ تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از اضافه کردن نمک به کله پاچه در دوران تغذیه بعد از جراحی بینی خودداری کنید ؛ زیرا نمک ورم بینی شما را بیشتر می کند.

دکتر محمدعلی زرین قلم

دکتر محمد علی زرین قلم یکی از برجسته‌ ترین جراحان بینی در مشهد است که با بیش از دو دهه تجربه در این زمینه ، به یکی از پیشگامان این حوزه تبدیل شده است. وی با داشتن مدارک تحصیلی از برترین دانشگاه‌ های پزشکی و شرکت در دوره‌ های تخصصی بین‌المللی ، به ارائه خدمات بی‌ نظیر در جراحی بینی و زیبایی پرداخته است. دکتر زرین قلم با تکیه بر دانش روز دنیا و بهره‌گیری از تکنیک‌ های مدرن ، توانسته است نتایج موفقیت‌ آمیزی را برای بیماران خود به ارمغان آورد. دقت ، مهارت و توجه به جزئیات از ویژگی‌ های بارز کار او است که باعث شده بیماران بسیاری از سراسر کشور به او مراجعه کنند.

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 پرسش ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات