العربیة

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

چسب زدن بینی ، هرآنچه باید بدانید !

یکی از مواردی که جراحان پس از عمل ترمیمی بینی و عمل زیبایی بینی در مشهد به مراجعه کنندگان خود توصیه می کنند ، چسب زدن بینی است. پس از عمل ، دماغ برای سازگاری با فرم و محل جدید خود به زمان و یکسری مراقبت های لازم ، نیاز دارد. از آن جایی که نتیجه نهایی هر یک از انواع رینوپلاستی ، چندین ماه بعد از پروسه نمایان می گردد ، فرد می بایست تمام توصیه های پزشکی را به دقت انجام دهد. دقت داشته باشید چسب زدن به بینی بعد از عمل رینوپلاستی از اهمیت بالایی برخوردار است و کوچکترین اشتباه و سهل انگاری در این امر می تواند نتیجه عمل شما را با تغییر همراه نماید ، از این رو در این مقاله از دکتر محمد علی زرین قلم ، جراح بینی خوب در مشهد ، تلاش شده است به اهمیت این موضوع پرداخته شود.

 

چسب زدن بینی بعد از عمل - دکتر محمد علی زرین قلم

هدف از چسب زدن بینی بعد از جراحی

اولین دلیل استفاده از چسب بر روی دماغ پس از رینوپلاستی ، تشویق پوست برای مطابق شدن با شکل جدید ساختار زیرین خود می باشد. این عمل خصوصاٌ برای افرادی که پوست دماغشان ضخامت بسیاری دارد ، اثرگذاری مطلوبی خواهد داشت. چرا که این گروه از افراد برای دستیابی به بینی جدید خود ، بیش از حد معمول به زمان نیازمند هستند. علاوه بر این کسانی که بینی گوشتی دارند ، به میزان بیشتری در معرض خطر اسکار و تشکیل پینه بر روی دماغشان ، قرار دارند. اگر این اتفاق وقوع یابد ، مانع از قرارگیری صحیح نواحی دیگر پوست بر روی ساختارهای استخوانی و غضروفی می شود. چسب زدن بینی در راستای کاهش ریسک بروز این عوارض احتمالی ناخوشایند انجام می پذیرد.

زمان مناسب چسب زدن بینی بعد از عمل

بسته به شرایط هر فرد و تشخیص پزشک ، مدتی بعد از جراحی ، گچ دماغ برداشته می شود. پس از باز شدن بانداژ و دیگر پانسمان های موجود ، زمان چسب زدن بینی فرا می رسد. این پروسه باید تا چندین ماه ادامه پیدا کند. نوع بینی فاکتوری است که در مدت زمان مورد نیاز برای استفاده از چسب ، دخیل می باشد. بینی های استخوانی به جهت نازک بودن پوست و اسکلت محکم آن ها در قیاس با دماغ های گوشتی به مدت کمتری به زدن چسب بر روی بینی ادامه می دهند؛ چرا که تورم این دسته از دماغ ها بسیار کمتر بوده و احتمال بروز اسکار نیز برای آنان پایین می باشد.

معمولاً گفته می شود تا یک الی دو ماه بعد از عمل بینی بهتر است به طور مداوم از چسب دماغ استفاده شود. بعد از آن باید به پزشک خود مراجعه نمایید تا ایشان پس از معاینه و ارزیابی روند بهبودی بینی ، در مورد ادامه دادن یا ندادن این پروسه تصمیم گیری نماید. دکتر از شما می خواهد قبل از خواب شبانه حتماً بینی خود را چسب بزنید و صبح پس از بیدار شدن می توانید چسب را بردارید. هر چند اگر بتوانید به مدت طولانی تری آن را بر روی دماغ نگه دارید ، بهتر می باشد. اما برخی افراد به دلایل مختلف مانند حساسیت ممکن است نتوانند بیشتر از یک بازه زمانی چسب را تحمل کنند.

نحوه چسب زدن بینی

پیش از آن که برش های چسب را بر روی دماغ قرار دهید ، بایستی پوست بینی و نواحی گونه را با استفاده از پدهای الکلی تمیز نمایید. این روند کمک می کند تا هرگونه چربی و مواد آرایشی بر روی پوست به طور کامل از بین روند و چسب به طور مطلوبی بر روی پوست بچسبد.

مراحل زدن چسب به بینی

برای آن که هنگام زدن چسب بینی دید لازم را داشته باشید ، باید جلوی آینه در مکانی با نور کافی قرار بگیرید. بهتر است از چسب هایی استفاده کنید که عرض آن ها بین یک تا 1.5 سانتی متر باشد. برای برشی دهی چسب باید طول آن به اندازه ای باشد که بینی را به طور کامل بپوشاند و از طرفین تا حدی بر روی گونه ها قرار گیرد. هر چه از پل دماغ به نوک بینی نزدیک تر می شوید باید طول چسب را نیز افزایش دهید. زیرا عرض نوک دماغ از پل آن بیشتر است. به طور کلی بر حسب سایز دماغ تان، باید چسب را به صورت 6 الی 8 قطعه 3 یا 4 سانتی متری و 2 قطعه 10 یا 12 سانتی متری برش دهید.

حال بعد از آماده سازی قطعات ، زدن چسب را باید از بالای بینی شروع کنید. به طوریکه دو طرف قطعه چسب را گرفته ، ابتدا بخش مرکزی آن را به استخوان بینی می چسبانید و سپس دو طرف دیگر را بر روی پوست قرار می دهید. برای چسباندن قطعه دوم همین روند را تکرار کرده ، منتها باید بخشی از چسب دوم بر روی قطعه اول قرار گیرد. این روند را تا نزدیکی نوک بینی ادامه می دهید. پس از قرار دادن چسب ، کمی آن را بر روی پوست فشار داده تا کاملاٌ تثبیت شود.

در ناحیه نوک بینی قطعات چسب 10 یا 12 سانتی متری را به شکل حرف U ، از وسط بر روی بخش تحتانی دماغ قرار داده و سپس دو طرف آن را به سمت بالا برده بر روی بینی بچسبانید. برای دفعات نخست جهت زدن چسب لازم است به پزشک خوب عمل بینی مشهد مراجعه نمایید. پس از آموزش توسط دکتر زرین قلم ، یکی از بهترین دکتر بینی مشهد و یادگیری آن می توانید این روند را در منزل انجام دهید.

نحوه برداشتن چسب از روی بینی :

همانطور که اعمال چسب بر روی این ناحیه تحت درمان مهم و حائز اهمیت است برداشتن آن نیز تاثیر گذار می باشد و باید بر اساس توصیه های بهترین جراح بینی مشهد آن را از روی پوست برداشت. طبق اطلاعات از قبل همگی می دانیم که استفاده کردن از چسب مخصوص بینی پس از عمل زیبایی بینی تنها به دلیل تثبیت بهتر پوست بر روی غضروف و استخوان می باشد و در نهایت کاهش میزان تورم و کبودی رخ داده شده است. در نتیجه اگر روند چسب زدن و همینطور برداشتن آن را به درستی انجام ندهید ، بی شک این کار بی نتیجه بوده و مزایای را در بر نخواهد داشت. این کار بایستی به آرامی صورت بگیرد و جهت بلند کردن چسب از روی بینی نیز از پایین به سمت بالا باشد. چسب بینی را باید قبل از برداشتن خیس کنید که کمترین میزان چسبندگی را داشته باشد که در پی جا به جایی آن آسیبی به پوست وارد نشود.

 

 

مزایای چسب زدن بینی :

طبیعتا با آگاهی به این امر که استفاده از یک روش چه میزان منفعت و مزایا را برای ما به همراه دارد فرد بیشتر ای پیش ترغیب می شود که آن را به درستی انجام دهد. به همین دلیل بهتر است که ابتدا مزیت های اصلی چسب زدن بینی را شرح دهیم.

  • کاسته شدن مقدار ورم بینی :

پس از اتمام عمل بینی یکی از عارضه های احتمالی بروز تورم است که باید در دوره ریکاوری با رعایت برخی نکات مدت بهبودی آن را کاهش داد. یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی که توسط دکتر محمد علی زرین قلم بیان می شود ، چسب زدن بینی است. از متداول ترین و مهم ترین مزایای این روش می توان به کاهش میزان تورم به وجود آمده اشاره کرد.

  • کم شدن احتمال افتادگی بینی :

از شایع ترین دلواپسی های کاندیدای رینوپلاستی ، افتادگی بینی پس از پروسه است. که با استفاده از چسب بینی می توان این احتمال را به حداقل رساند.

حساسیت به چسب بینی و بروز جوش

حساسیت به چسب بینی گاهی می تواند باعث تحریک پوست شده و باعث بروز جوش هایی روی صورت و بینی بعد از عمل شود. برای پیشگیری از این مشکل ، پیشنهاد می شود از چسب‌ بینی بدون حساسیت و مناسب برای پوست های حساس ، استفاده کنید. همچنین ، قبل از استفاده از هر چسب یا محصول جدید ، تست حساسیت پوستی انجام داده و از عوارض ناخواسته جلوگیری کنید. در صورت بروز مشکلات جدی مانند قرمزی ، خارش یا تورم ، بهتر است با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که علت بروز جوش های صورت بعد از عمل بینی همیشه به چسب ارتباط ندارد و می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. به همین دلیل لازم است در قدم اول علت ظاهر شدن این جوش ها را بررسی کرده و سپس اقدامات درمانی لازم و مناسب را انجام دهید.

علت خط افتادن بینی بعد از چسب زدن بینی

خط افتادن بینی پس از استفاده از چسب می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد ، اما یکی از عوامل اصلی تحریک و التهاب پوست است. چسب‌های بینی معمولاً شامل مواد شیمیایی و مواد افزودنی هستند که با پوست برخورد دارند و می توانند باعث تحریک و التهاب پوست بینی شوند. این التهاب می ‌تواند منجر به مسدود شدن عروق کوچک پوستی شود که باعث کاهش جریان خون و در نتیجه خط افتادن بینی می شود.

عوامل دیگری مانند استفاده نادرست از چسب بینی ، استفاده از چسب‌های بسیار قوی یا استفاده از مواد نامناسب برای نگهداری بینی نیز ممکن است عامل خط افتادن آن باشند. همچنین اشتباه چسب زدن و ایجاد فشار به بافت های بینی می تواند منجر به ایجاد خط و مشکلاتی در ظاهر بینی شما شود. در صورتی که این مشکل برای شما پیش آمده است ، پیشنهاد می شود حتما این موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید و از راهنمایی های او جهت برطرف کردن این عارضه کمک بگیرید.

هر آنچه در مورد چسب بینی بعد از جراحی باید بدانید !

 

 

هر چند وقت باید چسب بینی را عوض کنیم ؟

مدت زمان تعویض چسب بعد از عمل بینی به نوع پوست هر فرد بستگی دارد. افرادی که پوست معمولی و چرب دارند ، لازم است هر یک الی دو روز در میان چسب بینی خود را عوض کنند و افرادی که پوست بینی آن ها خشک است هر دو الی سه روز می توانند اقدام به عوض کردن چسب بینی خود کنند. اگر میزان چربی پوست شما شدید است و نگران حساسیت پوستی هستید ، با در نظر گرفتن نکات مراقبتی می توانید هر روز چسب بینی خود را عوض کنید. توصیه می شود هر بار که چسب را از بینی جدا می کنید ، برای یک الی 3 ساعت اجازه دهید پوست بینی در مجاورت هوا قرار بگیرد و به اصلاح پوست شما نفس بکشد و بعد از آن اقدام به تمیز کردن پوست نموده تا آلودگی و چربی های اضافی تمیز شود و سپس مجدد به بینی خود چسب بزنید.

اگر بعد از عمل به بینی چسب نزنیم چه می شود ؟

استفاده مرتب از چسب بینی در مراقبت های بعد از عمل بینی اهمیت زیادی دارد ؛ چرا که ورم بینی شما را کاهش می دهد ، موجب سازگاری پوست با ساختمان جدید بینی می شود و به شکل گیری بهتر بینی کمک می کند. همچنین استفاده از چسب همانند یک هشدار برای اطرافیان در نظر گرفته می شود تا مواظب باشند ضربه یا آسیبی به بینی شما وارد نکنند.

تا چه زمان بعد از جراحی باید به بینی چسب زد ؟

این موضوع با توجه به شرایط هر بیمار و تشخیص و صلاحدید جراح بینی دارد. معمولا افرادی که بینی استخوانی دارند به مدت زمان کمتری برای چسب زدن به بینی نیاز دارند ؛ این در حالی است که افراد با بینی گوشتی باید حداقل به مدت 2 الی 3 ماه به بینی چسب بزنند. در نظر داشته باشید که استفاده طولانی مدت از چسب بینی نیز خطرات و عوارض خاص خود را ؛ از این رو تنها تا زمانی که پزشک مشخص نموده باید به بینی چسب بزنید.

دکتر محمدعلی زرین قلم

دکتر محمد علی زرین قلم یکی از برجسته‌ ترین جراحان بینی در مشهد است که با بیش از دو دهه تجربه در این زمینه ، به یکی از پیشگامان این حوزه تبدیل شده است. وی با داشتن مدارک تحصیلی از برترین دانشگاه‌ های پزشکی و شرکت در دوره‌ های تخصصی بین‌المللی ، به ارائه خدمات بی‌ نظیر در جراحی بینی و زیبایی پرداخته است. دکتر زرین قلم با تکیه بر دانش روز دنیا و بهره‌گیری از تکنیک‌ های مدرن ، توانسته است نتایج موفقیت‌ آمیزی را برای بیماران خود به ارمغان آورد. دقت ، مهارت و توجه به جزئیات از ویژگی‌ های بارز کار او است که باعث شده بیماران بسیاری از سراسر کشور به او مراجعه کنند.

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 پرسش ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات