پولیپ بینی ، توده های نرم، بدون درد و غیرسرطانی هستند که در داخل بینی رشد می کنند. آن ها معمولاً جدی نمی باشند ولی در صورت درمان نشدن می توانند به رشد خود ادامه داده و باعث انسداد بینی شما شوند. لازم به ذکر است که دکتر محمدعلی زرین قلم ، جراح بینی مشهد از تبحر بسیار زیادی در درمان این عارضه برخوردار می باشند.

علائم پوليپ بینی

• بینی مسدود شده
  • آبریزش بینی
  • نیاز مداوم به قورت دادن
  • حس بویایی یا چشایی کاهش یافته
  • خونریزی بینی
  • خرخر کردن

پولیپ بینی

پولیپ های بینی گاهی حس شبیه به سرماخوردگی را در شما ایجاد می کنند. ولی آثار سرماخوردگی بعد از چند روز از بین می رود، در حالیکه پولیپ های بینی جز در صورت درمان، هیچگاه بهبود نمی یابند.

اگر پولیپ ها سینوس های (کیسه های هوای اطراف بینی) شما را مسدود کنند، علائم سینوزیت را احساس خواهید کرد.

چه زمان باید توسط پزشک معاینه شویم؟

• اگر نگران داشتن پولیپ بینی هستید
  • اگر در نفس کشیدن دچار مشکل می شوید.
  • اگر علائم شما بدتر شده است.
  • اگر متوجه تغییراتی در حس بویایی خود شده اید.

درمان پولیپ بینی توسط پزشک چگونه انجام می شود؟

پزشک با نگاه کردن به داخل بینی شما، می تواند به شما بگوید که پولیپ دارید یا خیر.

اگر پولیپ بینی داشته باشید، معمولاً قطره های بینی استروئیدی یا یک اسپری برای کوچک کردن پولیپ، برای تان تجویز می شود.

گاهی قرص های استروئید برای شما تجویز می شود که دوره مصرف آن ها تا 2 هفته است. این قرص ها در صورتی تجویز می شوند که یکی از موارد زیر در شما وجود داشته باشد:

• پولیپ های شما بزرگ باشند.
  • قطره ها یا اسپری های بینی موثر واقع نشده باشند.
  • حتماً دستور پزشک را در خصوص نحوه مصرف دارو و مدت زمان مصرف آن دنبال کنید.

جراحی برای برداشتن پولیپ چگونه است؟

اگر علائم بهبود بعد از 10 هفته مشاهده نشد، پزشک به جراحی جهت برداشتن پولیپ، اقدام می کند.

بیشتر افرادی که جراحی انجام می دهند شاهد بهبود می باشند ولی رشد مجدد پولیپ و بازگشت آن نیز معمولاً ظرف چند سال عمومیت دارد.

در جراحی آندوسکوپی، جراح لوله اندوسکوپ را در بینی شما وارد کرده و آن را در حفره های سینوس شما هدایت می کند. جراح از ابزار کوچک برای برداشتن پولیپ ها و دیگر موادی که جریان مایعات از سینوس ها را مسدود کرده اند، استفاده می کند.

همچنین جراح، سوراخ های سینوس به مجاری بینی شما را نیز گشاد می کند. جراحی اندوسکوپ معمولاً بعنوان یک روند سرپایی انجام می شود.

بعد از جراحی، معمولاً از اسپری کوتیکواستروئید برای کمک به جلوگیری از عود پوليپ بینی استفاده می شود. پزشک استفاده از آب نمک را برای تمیز کردن، جهت سرعت بخشیدن به بهبود بعد از جراحی توصیه می کند.

استفاده از اسپری بینی استروئید بعد از جراحی، جهت توقف بازگشت سریع پولیپ ها الزامی می باشد.

پزشک داروساز نیز می تواند به افراد دارای پولیپ بینی کمک کند.

پولیپ بینی

گاهی پزشک داروساز می تواند موارد زیر را توصیه کند:

• اسپری های بینی استروئیدی که بدون نسخه قابل خریداری می باشد.
  • شستشو با محلول آب نمک برای کمک به رفع انسداد بینی

علل پولیپ های بینی چیست؟

هنوز معلوم نیست که چه چیزی باعث ایجاد پولیپ می شود.

برخی موارد خاص که می تواند خطر پولیپ بینی را افزایش دهد شامل موارد زیر می باشد:

آسم

1. واکنش نامطلوب به مصرف آسپرین
  2. پولیپ های بینی در کودکان که به ندرت اتفاق می افتد.

فاکتورهای خطر

هر موقعیتی از قبیل عفونت یا آلرژی که حساسیت و تورم دراز مدت (التهاب) در مجاری بینی یا سینوس های شما را آغاز نماید، می تواند باعث افزایش خطر رشد پوليپ های بینی شود.

موقعیت های مرتبط با پوليپ های بینی شامل موارد زیر می باشد:

• آسم، بیماری که باعث تورم (التهاب) و تنگ شدن مجاری هوا می شود.
  • حساسیت به آسپرین
  • سینوزیت های قارچی آلرژیک که یک آلرژی به قارچ انتقال یافته از هوا می باشد.
  • فیبروز کیستیک یک ناهنجاری ژنتیکی که باعث ضخیم شدن ناهنجار و ایجاد مایعات چسبناک در بدن، از قبیل مخاط غلیظ از بینی و آستر سینوس می شود.
  • سندروم چرگ اشتراوس یک بیماری نادر که باعث التهاب در رگ های خونی می شود.
  • کمبود ویتامین D  زمانی اتفاق می افتد که بدن، ویتامین D کافی نداشته باشد.
  • تاریخچه خانوادگی شما نیز می تواند ایفای نقش کند. برخی شواهد نشان می دهد که تغییرات ژنتیکی خاص مرتبط با عملکرد سیستم ایمنی ، شما را در برابر رشد پولیپ های بینی مستعد می نماید.

تشخیص پولیپ بینی

یک متخصص حلق و گوش و بینی یا یک آلرژیست، می تواند پولیپ بینی شما را تشخیص دهد. پزشک شما از آندوسکوپی بینی برای مشاهده داخل بینی تان استفاده می کند.

دستگاه آندوسکوپی، یک لوله نازک با یک لنز یا دوربین کوچک مجهز به منبع نور برای بزرگ نمایی می باشد که پزشک را قادر می سازد تا آزمایشات دقیق را بر روی داخل بینی و سینوس های شما انجام دهد. در برخی موارد برای تشخیص پولیپ بینی باید سی تی اسکن بر روی شما انجام شود.

در مرکز تخصصی آلرژی و سینوس، پزشک از یک اسکن CBCT برای گرفتن تصاویر سه بعدی از سینوس ها استفاده می کند. این اسکن به پزشک اجازه می دهد تا به اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص مشکلات سینوسی دسترسی داشته باشد. این تکنیک همچنین به تعیین نیاز شما به جراحی برای برداشتن پولیپ ها نیز کمک می کند.

آیا پوليپ های بینی سرطانی هستند؟

بیشتر پولیپ های بینی خوش خیم ( غیر سرطانی ) هستند و باعث بروز نوعی التهاب مزمن در بینی می شوند. برای تعیین این موضوع که آیا پولیپ های بینی خوش خیم یا سرطانی هستند، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا پوليپ های بینی می تواند باعث بروز سردرد شود؟

معمولاً پولیپ های بینی باعث سردرد نمی شوند، مگر اینکه با سینوزیت در ارتباط باشند.

آیا پوليپ های بینی باعث خرخر می شوند؟

از آنجایی که بیماران دارای پولیپ بینی، نمی توانند از طریق مجاری بینی خود تنفس کنند، باید در حین خواب از راه دهان نفس بکشند.  همین امر باعث می شود که این افراد در هنگام خواب، خرخر کنند. پولیپ بینی گاهی باعث خرخر با صدای بلند و بروز آپنه خواب انسدادی می شود. آپنه خواب انسدادی یک مشکل جدی است که در آن تنفس در حین خواب متوقف می شود.

اگر می خواهید خرخر خود را درمان کنید، باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و در خصوص درمان پولیپ و مشکلات مرتبط با آن از قبیل آپنه خواب یا خرخر کردن، مشورت کنید.

آیا پولیپ های بینی بعد از درمان، دوباره باز می گردند؟

تمایل بازگشت در پوليپ های بینی بعد از برداشته شدن آنها زیاد است. گاهی پولیپ ها بعد از چند ماه یا بعد از چند سال باز می گردند.

پولیپ های بینی چگونه شکل می گیرند؟

التهاب مزمن باعث تشکیل مایعات در داخل غشای مخاطی می شود. این امر در شکل گیری توده های پر شده از مایعات، دخیل می باشد. این توده ها به مرور زمان بزرگ شده و به پولیپ بینی تبدیل می شوند

چگونه می توان از ایجاد پوليپ بینی جلوگیری کرد؟

شما می توانید با مدیریت کردن آلرژی و آسم از بروز پوليپ های بینی جلوگیری و پیشگیری کنید. همچنین اجتناب نمودن از عوامل محرک و آلرژی زا و استفاده از روش شستشوی بینی برای پاک نمودن مجاری تنفس، می تواند در پیشگیری از بروز پولیپ های بینی موثر واقع شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به پوليپ های بینی قرار دارند؟

افرادی که دارای آلرژی، فیبروز های کیستی، آسم یا مشکلات دیگری می باشند که بر روی سینوس های آن ها تاثیر می گذارد، بیش از بقیه افراد در معرض خطر رشد پولیپ های بینی قرار دارند. شما می توانید با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی و مراجعه به مراکز ویژه درمان آلرژی و پولیپ، از رشد پولیپ های بینی خود پیشگیری نمایید.

جراحی پولیپ چه زمان امری الزامی محسوب می شود؟

زمانی که پولیپ بینی در بیمار تشخیص داده شد، پزشک یک دوره درمان را توصیه می کند. معمولاً داروهای استروئیدی به امید درمان پولیپ ها از طریق کوچک کردن آنها و بازیابی عملکرد نرمال بینی، تجویز می شود. اگر این درمان نتواند تاثیر مطلوبی را بر جای گذارد، یا اگر پولیپ ها تا حد زیادی بزرگ شده باشند، در این شرایط جراحی سینوس ، امری الزامی محسوب خواهد شد. در این حالت، پزشک شما را به یک جراح بینی با تجربه معرفی می کند و پولیپ بینی شما، به این ترتیب تحت درمان قرار می گیرد.