العربیة

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

ورزش بعد از جراحی بینی + بهترین برنامه ورزشی

تعداد بسیاری از افراد در پی تغییر فرم بینی خود به این فکر می اندیشند که آیا می توان مجدد ورزش کرد ؟ می توانم بدوم ؟ باشگاه می شود با بینی عمل کرده رفت یاخیر ؟ پاسخ تمامی این نوع سوالات و خیلی دیگر را می توان در این نوشته پیدا کرد. دکتر محمد علی زرین قلم ، بهترین جراح بینی در مشهد جهت پاسخگویی به این نوع سوالات تصمیم گرفتند که مقاله را با مضمون ورزش بعد از جراحی بنیی را تهیه کند و شما عزیزان بتوانید با مطالعه این مطلب پاسخ پرسش ها و ابهامات ذهن خود را برطرف کنید. دقت داشته باشید که اگر خود یا اطرافیانتان قصد جراحی بینی در مشهد را دارید یا انجام داده اید ، خواندن این متن می تواند برای شما بسیار مفید و کمک کننده باشد.

 

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر محمد علی زرین قلم

شروع مجدد تمرینات ورزشی بعد از عمل بینی

به طبع به دلیل تغییرات ایجاد شده در آناتومی بینی رگ های این ناحیه بیش از پیش حساس شده اند به نحوی که در پی بالا رفتن ضربان قلب و بیشتر شدن گردش خون ، منجر به خونریزی از دماغ می شود. این حالت ریسک اثر گذاری منفی بر دماغ را نیز در پی خواهد داشت. طبق توصیه های دکتر ، بهترین جراح بینی مشهد فرد بعد از عمل کردن بینی نیاز به استراحت کامل نخواهد داشت اما اجازه انجام تمرینات ورزشی سنگین را نیز نخواهد داشت ؛ نهایت بتواند بلافاصله پس از اتمام پروسه به پیاده روی با سرعت آهسته و نرمال برود. به علت اینکه در دوره ریکاوری به سر می برید و ساختار بینی هنوز به تثبیت و تکامل اصلی خود نرسیده است از انجام هر نوع فعالیتی که تنفس شما را تشدید می کند و اختلال ایجاد می شود ، بهتر است دوری کنید.

بهترین موقع برای آغاز ورزش بعد از جراحی بینی :

همانطور که در مراقبت های بعد از جراحی بینی خوانده اید ؛ بعد از رینوپلاستی می توانید حدود 14 روز ابتدایی را نهایتا به پیاده روی بپردازید و از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید. دقت داشته باشید که در موقع خواب و استراحت باید از چند بالش کمک بگیرید که صورت شما به اطراف نچرخد و احیانا به بینی ضربه ای وارد نشود. شایان ذکر است که رعایت تمامی نکات گفته شده در مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی بسیار حائز اهمیت است و باید به طور کامل رعایت شوند. تمام تلاش خود را در جهت حفظ و تثبیت فرم جدید بینی به کار بگیرید. از بلند کردن اجسام سنگین و انجام حرکات سخت ورزشی جدا خودداری کنید.

اگر زودتر از زمان گفته شده بعد از جراحی بینی، ورزش را شروع کنیم چه مشکلاتی پیش می آید؟

چنانچه زودتر از زمان معین شده بعد از جراحی بینی، ورزش را شروع کنید، ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوید:

  • خونریزی: افزایش ضربان قلب و فشار خون در اثر ورزش می تواند باعث خونریزی از بینی شود.
  • کبودی: ورزش می تواند باعث افزایش تورم و کبودی در ناحیه بینی شود.
  • جابه جایی استخوان ها: ضربه یا فشار به بینی در حین ورزش می تواند باعث جابجایی استخوان های بینی و ناقص شدن نتیجه عمل شود.
  • عفونت: تعریق زیاد در حین ورزش می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.
  • درد: ورزش می تواند باعث درد و ناراحتی در ناحیه بینی شود.
  • طولانی شدن دوره نقاهت: ورزش زودهنگام می تواند روند بهبودی را کندتر کند.
  • تأثیر منفی بر نتیجه عمل: در نهایت، ورزش زودهنگام می تواند بر نتیجه عمل جراحی بینی تأثیر منفی بگذارد و باعث ایجاد مشکلاتی مانند ناهمواری، کج شدن یا افتادگی بینی شود.

به طور کلی، توصیه می شود تا حداقل 6 هفته بعد از جراحی بینی از انجام هر گونه فعالیت ورزشی خودداری کنید. بعد از این مدت، می توانید به تدریج و با احتیاط ورزش های سبک را شروع کنید. قبل از شروع هر گونه برنامه ورزشی، حتماً با جراح خود مشورت کنید.

تاثیر ورزش پیاده روی بعد از جراحی بینی

پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها برای بعد از جراحی بینی است. این ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد و می تواند به بهبودی سریعتر بعد از عمل کمک کند.

فواید پیاده روی بعد از جراحی بینی:

  • کاهش تورم: پیاده روی باعث افزایش گردش خون می شود و به کاهش تورم و کبودی بعد از عمل کمک می کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: پیاده روی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند.
  • کاهش استرس: پیاده روی به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند و به بهبود روحیه شما کمک می کند.
  • کاهش وزن: پیاده روی به شما کمک می کند تا وزن خود را کنترل کنید و از افزایش وزن بعد از عمل جلوگیری کنید.
  • افزایش سطح انرژی: پیاده روی سطح انرژی شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا احساس شادابی و سرزندگی کنید.

نکات مهم برای پیاده روی بعد از جراحی بینی:

  1. قبل از شروع پیاده روی با جراح خود مشورت کنید.
  2. در روزهای اول بعد از عمل، پیاده روی های کوتاه و آهسته داشته باشید.
  3. به تدریج مسافت و سرعت پیاده روی را افزایش دهید.
  4. از پیاده روی در هوای گرم و آفتابی خودداری کنید.
  5. از ماسک استفاده کنید تا از بینی خود در برابر گرد و غبار و آلودگی هوا محافظت کنید.
  6. به بدن خود گوش دهید و اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، استراحت کنید.
  7. زمان شروع پیاده روی بعد از جراحی بینی:
  8. معمولاً 2 تا 3 روز بعد از عمل می توانید پیاده روی های کوتاه و آهسته را شروع کنید.
  9. بعد از 1 هفته می توانید مسافت و سرعت پیاده روی را به تدریج افزایش دهید.
  10. بعد از 6 هفته می توانید به طور کامل به برنامه ورزشی قبلی خود بازگردید.

حرکات ورزشی سبک :

عمدتا دکتر توصیه می کند از یکجا نشینی دوری کنید و به آهسته راه رفتن را شروع کنید که بدن بتواند به مرور به انجام فعالیت ورزشی عادت کند. دقت داشته باشید که تحرک مداوم و طولانی مدت می تواند موثر بر روند درمان شما باشد و بعلاوه موجب بهتر شدن جریان خون نیز می شود. شایان ذکر است در ورزش بعد از جراحی بینی ، پیاده روی که مدت زمان آن نیز قابل تامل است و بهتر آن است که نهایت به مدت 15 الی 20 دقیقه در روز را به راه رفتن اختصاص دهید.

استفاده مکمل های خوراکی :

پس از عمل بینی می توانید مصرف مجدد داروهای مکمل از قبیل ، مینرال ها و مولتی ویتامین ها را از سر بگیرید. اما استفاده از این داروها به منزله اجازه انجام ورزش بعد از جراحی بینی نخواهد بود. بنابراین اگر بیش از رینوپلاستی مکمل ورزشی استفاده می کردید بهتر است این روند را حداقل به ده روز بعد از پروسه موکول کنید.

باشگاه های ورزشی :

رفتن به باشگاه و محیط های ورزشی بعد از جراحی بینی را بهتر است به بعد از برداشتن آتل و اسپلینت موکول کنید. در این محیط ها بهتر است که از دستگاه های استپ ، تردمیل و پارویی جهت استارت دوباره ورزش استفاده کنید. طبق توصیه های گفته شده توسط بهترین جراح بینی ، هر نوع فعالیت سنگین در مدت زمان 8 الی 21 روز پس از عمل بینی صورت بگیرد می تواند منجر به تغییر فرم و بروز برخی عارضه ها گردد. به عنوان مثال می تواند موجب بروز خونریزی دماغ شود. گفتنی است که در زمان انجام فعالیت های ورزشی بایستی به خوبی تنفس کنید و میزان مصرف آب را در روز افزایش دهید.

 

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر زرین قلم

 

ممنوعه های ورزشی بعد از عمل بینی :

همگی ما می دانیم که انجام تمرینات ورزشی به روند سلامتی ما بسیار کمک می کند و مفید خواهد بود. اما در برخی موارد انجام این تمرینات می تواند به سلامتی شما آسیب وارد کند. فعالیت های که در زیر نام برده می شود بهتر است که از انجام آنان به خوبی پرهیز کنید تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته اید. عبارتند از :

  • وزنه برداری
  • فوتبال
  • والیبال
  • ایروبیک و یوگا
  • ورزش های حرفه ای
  • و غیره
فوتبال و والیبال :

خوب است بدانید تمامی فعالیت های که از آنان نام آورده شده است به این دلیلی باری سلامتی فرد مضر خواهد بود که احتمال برخورد جسمی با سر و صورت شخص وجود دارد. در نتیجه بهتر است که از ورزش هایی مانند فوتبال ، والیبال و بسکتبال و غیره که با توپی که وزن بالایی دارد تمرین نکنید. به دلیل اینکه اگر خدای ناکرده این توپ با صورت شما برخورد داشته باشد منجر به آسیب رساندن به فرم جدید بینی می گردد در نتیجه این بازی های هیجان انگیز را بهتر است به تعویق بیاندازید. برخود ضربه به بینی می تواند منجر شود که شکل به دست آمده از عمل زیبایی بینی از دست برود یا حتی باعث افتادگی نوک بینی و خیلی عارضه های دیگر نیز بشود. آدرنالین برای شخصی که در دوره ریکاوری به سر می برد واقعا به مانند سم عمل می کند و می توان مقدار التهاب و تورم پدید آمده را افزایش دهد.

یوگا :

یکی دیگر از ممنوعه های ورزش بعد از جراحی بینی به شمار می رود که بهتر است انجام آن را به تعویق انداخت. نکته قابل تامل در ارتباط با این ورزش این است که به نسبت تمرینات ذکر شده بسیار ملایم تر است و می توان نهایت 2 الی 3 هفته بعد از انجام تغییر شکل بینی به سراغ تمرینات یوگا بروید. دقت داشته باشید که انجام حرکات شامل خم شدن و وارونگی برای شما غیر قابل انجام است در این شرایط و بهتر است که انجام دادن آن را کنسل کنید.

شنا و سونا :

در مراقبت های بعد از عمل متوجه شده اید که در روز های اولیه بایستی مانعی برای خیس شدن بینی شوید که گچ و آتل روی آن نباید خیس شود. اما در روزهایی که اسپلینت و بانداژ بینی را برداشته اید و قصد دارید به شنا و استخر مراجعه کنید بهتر است تا بهبود کامل پوست و محل بخیه صبر کنید. زیرا در آب استخر بی شک کلر وجود دارد و این ماده برای زخم های باز مضر باشد. بهتر است که حداقل 2 الی 4 هفته بعد از جراحی بینی می توانید به استخر بروید. هرچند هر قدر دیرتر به سراغ آب و شنا کردن بروید بهتر خواهد بود زیرا بدین صورت است که درصد عفونت را کاهش می دهید. یکی دیگر از معایب این ورزش استفاده از عینک شنا بوده و باید به خوبی مراقب باشید که ضربه ای به ناحیه تحت درمان وارد نشود.

برنامه ریزی دقیق برای ورزش بعد از جراحی بینی :

رایج ترین سوال مطرح شده از دکتر خوب برای عمل بینی مشهد این است که ورزش بعد از جراحی بینی چه زمانی مجاز است ؟ از این رو جراح ، تصمیم بر آن گرفته است که برای شما برنامه ریزی دقیق را تنظیم کند که پاسخ تمام سوالات شما را داده باشد. در نتیجه ادامه را با دقت مطالعه کنید :

  • ماه اول:

به طور واضح است که در ماه اول مجاز به انجام هیچ نوع از فعالیت های ورزشی نخواهید بود. در این بازه زمانی به خوبی می توانید پیاده روی کنید و تحرک روتین و مداومی را داشته باشید.

  • دومین ماه :

حداکثر تا 25 درصد می توانید فعالیت بدنی داشته باشید.به بیان ساده تر اگر در زمینه بدن سازی فعال بودید در این زمان می توانید به اندازه 25 درصد حرکات تمرینی را از سر بگیرید. دقت داشته باشید که در این بازه زمانی بهتر است که خم نشوید و از تمرینات هوازی نیز اجتناب کنید.

  • ماه سوم :

حدود 50 درصد می توانید به انجام تمرین های ورزشی به پردازید. در این بازه زمانی می توانید کمی خم شوید اما در این ماه بهتر است که ندوید.

  • ماه چهارم :

نزدیک به 75 درصد از فعالیت های ورزشی و نرمشی را از سر بگیرید.

  • پنجمین ماه :

به طور کامل می توانید ورزش کنید. در این مدت زمان به راحتی می توانید تمامی فعالیت های نرمشی را شروع کنید و هیچ نوع ممانعتی را برای شما به همراه نخواهد داشت.

دکتر محمدعلی زرین قلم

دکتر محمد علی زرین قلم یکی از برجسته‌ ترین جراحان بینی در مشهد است که با بیش از دو دهه تجربه در این زمینه ، به یکی از پیشگامان این حوزه تبدیل شده است. وی با داشتن مدارک تحصیلی از برترین دانشگاه‌ های پزشکی و شرکت در دوره‌ های تخصصی بین‌المللی ، به ارائه خدمات بی‌ نظیر در جراحی بینی و زیبایی پرداخته است. دکتر زرین قلم با تکیه بر دانش روز دنیا و بهره‌گیری از تکنیک‌ های مدرن ، توانسته است نتایج موفقیت‌ آمیزی را برای بیماران خود به ارمغان آورد. دقت ، مهارت و توجه به جزئیات از ویژگی‌ های بارز کار او است که باعث شده بیماران بسیاری از سراسر کشور به او مراجعه کنند.

نظرات

0 0 آرا
Article Rating
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 پرسش ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات